Financieel/Ondernemen

GRENSVERLEGGER Oranje tintje in Australische huizen

Hollandse stijl down under

Hans en Ursula van Schoonhoven met dochters April (r) en Nina (l).

Hans en Ursula van Schoonhoven met dochters April (r) en Nina (l).

Eigen foto

Melbourne - Wat ooit begon met een tafel die Hans van Schoonhoven voor eigen gebruik had gemaakt, is uitgegroeid tot een Australisch interieurlabel. De Hollandse roots van de oprichters zijn zichtbaar in alle aspecten van het bedrijf.

Hans en Ursula van Schoonhoven met dochters April (r) en Nina (l).

Hans en Ursula van Schoonhoven met dochters April (r) en Nina (l).

Eigen foto

Van Schoonhoven en zijn Nederlands-Finse vrouw Ursula werden eind jaren negentig tijdens een vakantie in Australië verliefd op het land en besloten de grote oversteek te maken. Door de verkoop van hun transportbedrijf en een inboedelveiling, gingen ze ervan uit dat ze genoeg ademruimte hadden om te settelen. „Maar ons geld op de bank laten staan leverde niets op, dus ging ik de aandelenbeurs op. In zes maanden tijd was ik alles kwijt”, vertelt Van Schoonhoven.

Het positief ingestelde koppel liet zich er niet door uit het veld slaan. „Samen met een businesspartner brachten we een glasrecyclemachine voor de horeca op de markt. Maar ook dat liep mis, omdat onze partner achter onze rug om een concurrerend bedrijf had opgezet.”

Ze stonden niet lang bij het incident stil en begonnen interieurlabel House of Orange. Totaal iets anders, want beiden hebben geen achtergrond in de meubelbranche, maar ergens ook een logische stap. ,,Ursula was altijd al bezig met interieurs en ik ben pragmatisch en logistiek ingesteld.”

Een vriend verkocht interieuraccessoires in Europa en stuurde een paar containers op naar Melbourne. ,,We hadden daar een winkel en wat verkoopwaar, maar geen cent meer te makken.” Van Schoonhoven zette zelf een tafel in elkaar om het assortiment op uit te stallen. ,,Ik vond het heerlijk om te klussen, maar ontwerpen had ik nooit eerder gedaan. Ineens vroeg een klant ‘wat die tafel moest kosten’. Ik had geen idee en telde wat kostenposten bij elkaar op. Geweldig dat iemand iets wilde hebben wat ik had gemaakt.”

Vanaf dat moment ging de ondernemer meer tafels bouwen en tot een paar jaar geleden maakte hij alles zelf. Het bedrijf is inmiddels 35 man sterk en verkoopt kasten, keukens en bedden. Ook geeft Ursula inmiddels interieuradvies aan winkels. Alles is hand- en op maat gemaakt in de eigen fabriek en het atelier. Van Schoonhoven: ,,Australiërs waren voorheen fan van Deens design, maar de laatste jaren is de Nederlandse stijl - degelijk, simpel, innovatief en functioneel – hier populair geworden. Goed nieuws voor ons.”

House of Orange stond in het begin bekend om het gebruik van steigerhout, maar inmiddels worden de meubels gemaakt van duurzaam hout uit Nieuw-Zeeland dat in een Nederlandse fabriek wordt bewerkt om het geschikt te maken voor tuinmeubilair. Het bedrijf is ook importeur van het Nederlandse merk HK Living. ,,We zagen het in woonbladen staan en een belletje en een paar vergaderingen in Dronten later zijn we een van hun grootste klanten.” De ondernemers leveren nu aan ongeveer 250 Australische winkels en krijgen regelmatig aanvragen van Nederlandse merken om deze ook te vertegenwoordigen. ,,Maar we blijven verder graag bij de eigen ambacht.”

Uiteindelijk willen ze acht interieurwinkels door heel Australië opzetten met het ‘hoofdkantoor’ in Melbourne. ,,We houden enorm van wat we doen.”