Nieuws/Financieel
1845440
Financieel

Staking Air France slecht voor klandizie KLM

Het personeel van KLM maakt zich zorgen over de stakingsgolf bij zustermaatschappij Air France. Daar zijn drie stakingen aangekondigd, na de stakingen van vorige week en 22 februari.

„Op zich past een staking in de Franse cultuur zoals wij die kennen”, zegt voorzitter Bob van der Wal van de Vereniging KLM Personeel. „Maar dat ze zo snel op elkaar volgen, is wel ongewoon. Meestal gaat men na een staking om de tafel om er samen uit te komen.” Ook FNV maakt zich zorgen. „Hoewel wij het recht op staking erkennen, moeten we ook denken aan de balans tussen actievoeren en de normale bedrijfsvoering”, zegt bestuurder Leen van der List van FNV. Een staking bij Air France op 22 februari kostte €26 miljoen, wat een indicatie is voor de kosten die elke stakingsdag met zich mee brengt.

Scheve prestaties

„De aangekondigde staking bij Air-France is betreurenswaardig. Op de eerste plaats hinderlijk voor onze passagiers maar daarnaast ook slecht voor de reputatie van de onderneming. Juist nu we weer in zowel Air France als KLM met elkaar de weg omhoog aan het vinden zijn in groei en passagierswaardering”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM in een reactie. Het kleinere KLM zorgde vorig jaar voor een brutobedrijfsresultaat van €910 miljoen, terwijl het veel grotere Air France op €588 miljoen bleef steken.

Ondanks deze scheve prestaties hebben de Franse vakbonden 6% loonsverhoging geëist. Volgens Franse media zou dit een kostenverhoging voor Air France betekenen van €280 miljoen, bijna 40% van de operationele winst van vorig jaar. Eerder zei topman Jean-Marc Janaillac al dat Air France KLM dit zich niet kan veroorloven en dat er in plaats van meer salaris geïnvesteerd moet worden in het bedrijf. Ook is er de afgelopen jaren niets bereikt met het personeel in Frankrijk met meer gewerkte uren. Air France KLM blijft nog achter bij concurrenten als Lufthansa en het Britse IAG.

Baas Air France onzichtbaar

Topman Franck Terner van Air France, de evenknie van ceo Pieter Elbers van KLM in Frankrijk, lijkt ondertussen compleet onzichtbaar. Volgens bronnen in vakbondskringen wordt hij ervaren als ‘vreselijk’ arrogant en is Terner daarom een obstakel om tot een overeenkomst met het personeel te komen.

Volgens de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici is stakingsgolf ook nog eens slecht voor de klandizie. „Aan de ene kant maken we ons druk om ons concurrentievermogen, ten opzichte van het bijvoorbeeld het Golf-carriers. Het voelt dubbel om dan 6% extra te gaan vragen”, zegt voorzitter Rob Swankhuizen.