Financieel/Geld
1846715951
Geld

Consumentenbond: niet alleen ABN Amro fout met woekerrente

Amsterdam - De Consumentenbond is hoopvol dat veel meer consumenten kunnen profiteren van het oordeel van het financiële klachteninstituut Kifid deze week over flexibel krediet bij ABN Amro. Het Kifid besloot dat de bank teveel in rekening gebrachte rente aan een klant moet terugbetalen.

ABN Amro bleef zijn klant dezelfde hoge rente rekenen voor zijn flexibel krediet. Dit terwijl de klant volgens het Kifid had mogen verwachten dat de variabele rente op dit doorlopende krediet zou meebewegen met de ontwikkeling van de marktrente, die de afgelopen jaren sterk is gedaald. De bank moet nu uitrekenen hoeveel de consument precies te veel betaald heeft en dat bedrag terugbetalen.

De uitspraak biedt hoop voor andere gedupeerden van woekerrentes, stelt de Consumentenbond. „Ook klanten van andere aanbieders die de afgelopen jaren de rente kunstmatig hoog hielden, zijn gedupeerd”, zegt directeur Stef Smit van van Consumentenbond Claimservice. Zo lopen bij het Kifid hierover nog procedures tegen Santander en Vesting Finance. De Consumentenbond onderzoek welke andere aanbieders in de fout zijn gegaan.

Smit: „Mensen hebben vaak geen idee of ze een reële rente betalen. Naast rente op doorlopende kredieten gaat het ook om de rente die je betaalt voor roodstaan op je betaalrekening en voor kredieten die gekoppeld zijn aan een creditcard. Ook in die gevallen moet de bank de te veel betaalde rente terugbetalen.’

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo