Nieuws/Financieel
184908644
Financieel

TikTok wint, Instagram stagneert onder jongeren

Amsterdam - Het aantal gebruikers van het Chinese socialmediaplatform TikTok is afgelopen jaar meer dan verdubbeld naar 1,7 miljoen. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021 van Newcom, het grootste onderzoek naar social media dat jaarlijks in Nederland wordt gehouden.

Onder jongeren is TikTok Facebook al gepasseerd. Bijna 30% van de socialmediagebruikers tussen de 15 en 19 jaar is dagelijks op het platform voor het delen van korte filmpjes te vinden, wat ongeveer een vervijfvoudiging in een jaar betekent. Ook in de categorieën boven de 20 jaar en onder de 15 groeit Tiktok snel.

Instagram – ook van de firma Facebook – zag zijn groei onder het publiek jonger dan 40 afgelopen jaar bijna tot stilstand gekomen, maar blijft onder jongeren waarvan tweederde dagelijks op ’Insta’ te viden is, de grootste achter berichtendienst WhatsApp.

Top vijf

Steven Boekee van NewCom denkt dat het verplicht thuiszitten ervoor heeft gezorgd dat het socialmedia gebruik onder Nederlanders het afgelopen jaar weer is toegenomen, zodat 13,7 miljoen van de 14,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder nu dagelijks een of meer platforms bezoeken. Het aantal platforms waarbij mensen aangesloten zijn steeg met 0,2 naar gemiddeld 3,9 stuks, waarvan er 2,1 dagelijks bezocht worden. „Bij jongeren zie je dat ze met name meer tijd op social media doorbrengen. Dat LinkedIn is gegroeid kan daar ook mee te maken hebben dat mensen meer thuiswerken. Andere manieren om te netwerken zijn weggevallen.”

De top vijf van bestaat nog steeds uit WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Het aantal minuten dat gebruikers aan social media besteden, daalde van 98 naar 97 minuten gemiddeld per dag.