Nieuws/Financieel

’Schiphol mist nieuwe bestemmingen door slot’

AEROVISTA

Amsterdam - Nederland mist nieuwe verbindingen naar andere economische centra in de wereld door het slot op Schiphol.

AEROVISTA

Daarom pleiten de luchtvaart, logistieke en reissector, de vakbonden en werkgeverskoepel VNO-NCW voor onmiddellijke opheffing van het slot van de luchthaven. Ze zijn ’verbijsterd’ dat er tot en met 2020 een hek op Schiphol gaat, zo stellen ze in een petitie. Aanleiding voor de cri de coeur is het uitstel van de opening van Lelystad Airport, dat vluchten zou overnemen van de nationale luchthaven. De luchtvaartsector in Nederland dringt er bij regering op aan haar afspraken na te komen en noemen de blokkade ‘onverantwoord’. Ze willen spoedoverleg met minister Van Nieuwenhuizen (infrastructuur) omdat ‘economische groei de grens over vliegt’.

„We lopen nu al bestemmingen mis voor Nederland”, zegt KLM-topman Pieter Elbers. „Dit is niet alleen een slot op de ontwikkeling van het KLM-netwerk, ook de joint venture met Delta en onze Chinese en Indiase partners kan niet meer worden uitgebouwd.”

Met India wil Nederland de banden aanhalen. Binnenkort gaat daar een handelsmissie onder leiding van premier Rutte naar toe. „Het slot op Schiphol heeft dan ook nadelige gevolgen voor de Nederlandse bereikbaarheid, economie en banen”, zegt Elbers.

Prematuur

Met het slot wacht kabinet de onafhankelijke cijfers inzake hinderbeperking die de overheid deze zomer beschikbaar stelt, niet af. Nu al de luchtvaart in Nederland op slot zetten is 'prematuur en onzorgvuldig’, stelt de sector.

„We moeten dus heel goed kijken hoe we groei verantwoord kunnen blijven faciliteren nu Lelystad is vertraagd. Als we de overstapfunctie van Schiphol kwijtraken, dan is dat voorgoed. We moeten dat niet op het spel zetten”, zegt voorzitter Hans de Boer van werkgeverskoepel VNO-NCW. Dankzij de ’overstappers’ heeft Nederland een groot intercontinentaal bestemmingennetwerk, dat in brede zin €25 miljard bijdraagt aan de economie.

Enorme investeringen

Dat komt onder druk door het slot, terwijl de sector miljarden investeerde in een stillere vloot. „De ons omringende landen zullen de Nederlandse passagier en luchtvracht graag verwelkomen”, zo stelt de sector in een petitie. De luchtvaartmaatschappijen isoleerden de huizen van omwonenden van Schiphol tegen geluidshinder voor €750 miljoen. Daar lijkt niets tegenover te staan, gezien de eenzijdige actie van het kabinet om de opening van Lelystad uit te stellen en Schiphol dicht te gooien voor drie jaar, aldus de bezorgde sector.