Nieuws/Financieel

Porsches en Bugatti’s niet aan te slepen bij Pon

EPA

Pon Holdings (‘Pon’) verkocht vorig jaar 7,6% meer Porsches, Bugatti’s, Bentleys en Lamborghini’s. De verwachting is dat de omzet van de luxe auto’s, waar veel marge op zit, in 2018 verder groeit richting de miljard euro. Dat komt mede door de aankoop van indiGO Auto Group USA, een belangrijke Amerikaanse speler in het luxe autosegment.

EPA

Het was niet het enige dat vorig jaar beter ging bij het familiebedrijf. Bij de Internationale service- en handelsonderneming steeg, met name door de sterke vraag naar e-bikes, de omzet van de fietsendivisie met 13% naar €688 miljoen. Bijna 40% van de 800.000 verkochte fietsen is elektrisch. Pon breidde het eMountainbike segment verder uit, evenals het aantal elektrische racefietsen.

De totale netto omzet van Pon ging met €243 miljoen omhoog naar €6,647 miljard. Het bedrijfsresultaat daalde echter van €248 miljoen naar €240 miljoen. Daar staat tegenover dat de marges, volgens het concern, licht stegen. Ook de cashflow ging omhoog van €15 naar €131 miljoen.

,,De financiële prestatie van Pon in 2017 was solide. De omzetgroei van de fietsendivisie stemt tot tevredenheid, evenals de positieve gevolgen van de acquisities van indiGO Auto Group en RH Marine (dat op maat gemaakte elektrische en automatiseringssystemen levert voor de scheepvaart)’’, zegt Janus Smalbraak ceo van Pon Holdings. ,,Vanwege de goed gevulde orderboeken verwacht Pon in 2018 een groei van de omzet naar meer dan €7 miljard.”

Pon is een van Nederlands grootste familiebedrijven. Er werken bijna 14.000 medewerkers in 33 landen. Pon is veelomvattend. Hte bedrijf opereert in een groot aantal markten – van

personen- en bedrijfswagens en fietsen tot vorkheftrucks, banden, grondverzetmachines, en generatoren voor de scheepvaartindustrie.