Nieuws/Financieel
1859030
Financieel

Postbezorger Sandd stapt in pakketjes

Sandd-bestuurder Ronald van de Laar.

Sandd-bestuurder Ronald van de Laar.

Postbezorger Sandd stort zich op de pakketbezorging. Komende dinsdag start de nieuwe service, Sandd2me geheten. Het bedrijf wil ook een deel van de stormachtige groei van webwinkelen.

Sandd-bestuurder Ronald van de Laar.

Sandd-bestuurder Ronald van de Laar.

Het wordt nog drukker in de straten, waar al busjes rondrijden van PostNL, DHL, DPD, GLS, FedEx en UPS. Sandd ziet ruimte voor zichzelf in een markt die vorig jaar met een kleine 20% groeide.

„Er wordt al enige tijd aan ons getrokken door klanten die ons vragen of wij ook pakketjes bezorgen. Met de overname van VSP eind vorig jaar, hebben we ook het netwerk om deze dienst te kunnen leveren”, zegt ceo Rob Brakenhoff van Sandd in gesprek met De Telegraaf. Tot nu toe richt Sandd zich op de bezorging van zakelijke post.

Naast de traditionele bezorgers zijn er retailers, zoals Coolblue, die hun eigen bezorging doen. De groei van het aantal pakketjes is enorm, door de opmars van de e-commerce. Naar schatting groeit het volume dit jaar met meer dan 10%.

Stuk van de taart

„Wij denken dat we ook een stuk van de taart kunnen meepakken. We beginnen voorzichtig met meerdere klanten, maar bieden wel levering op dezelfde dag aan. We verwachten door te kunnen groeien na een paar maanden. De vraag uit de markt is er, daarnaast houden we het simpel. We gaan geen koelkasten doen”, zegt Brakenhoff over de zeer concurrerende markt.

Sandd gaat in het begin uit van 1000 bezorgde pakketjes per dag. Vorig jaar werden ruim 300 miljoen pakketjes bezorgd in Nederland, wat goed was voor een omzet van zo’n €2 miljard. Door de concurrentie staan de marges onder druk.

„We kunnen dit doen omdat we de pakketjes mee laten gaan met de postbezorgers, die toch al langs de deuren gaan. Daarbij investeren we in totaal een half miljoen euro in nieuw materieel, onder meer vier nieuwe sorteermachines, het klantcontact- en een volg-app”, zegt Sandd-bestuurder Ronald van de Laar. Er werken 22.000 man bij Sandd.

„Wij kunnen deze dienst efficiënt inpassen in onze bestaande operatie. PostNL kan dat niet. Omdat ze het monopolie heeft op de postbezorging aan particulieren, moet ze twee verschillende bedrijven in de benen houden. PostNL kan dat niet samenvoegen.”

Aanval op PostNL

De tweede postbezorger van Nederland brak vorig jaar de markt voor de particuliere postbezorging open met een eigen postzegel voor particulieren. Ook kwam Sandd met een eigen kerstzegel, die de helft goedkoper was dan die van rivaal PostNL. Daarmee zette Sandd de aanval in op PostNL. De nieuwe zegels waren zo’n succes dat Sandd volgend jaar 40 miljoen stuks in de markt wil zetten, tegen 15 miljoen vorig jaar.

Eind december waren er echter klachten dat kerstkaarten met Sandd-zegels niet waren aangekomen. Hoe garandeert Sandd de pakketbezorging richting de klant? „Als je iets nieuws begint, is er altijd sprake van kinderziektes. Met de pakketjes starten we rustig op, in behapbare volumes. Afgelopen tijd sprongen we ook wel eens in voor één van de pakketbezorgers”, zegt Brakenhoff.