Nieuws/Financieel

Bestuurder Tesla greep niet in voor dodelijk ongeluk

Door Redactie DFT

Het laatste dodelik ongeluk, met een zelfrijdende Tesla SUV, op Highway 101 in Mountain View.

Het laatste dodelik ongeluk, met een zelfrijdende Tesla SUV, op Highway 101 in Mountain View.

FOTO REUTERS

De Tesla Model X-auto die vorige week een dodelijk ongeluk veroorzaakte in Californië reed op zijn automatische piloot. De bestuurder heeft kort voor de crash niet ingegrepen.

Het laatste dodelik ongeluk, met een zelfrijdende Tesla SUV, op Highway 101 in Mountain View.

Het laatste dodelik ongeluk, met een zelfrijdende Tesla SUV, op Highway 101 in Mountain View.

FOTO REUTERS

Dat blijkt volgens Tesla uit de gegevens die de boordcomputer leverde. De bestuurder had vlak voor het dodelijk ongeluk wel het signaal gekregen zijn handen op het stuur te leggen.

„De bestuurder had 150 meter vrij zicht en ongeveer vijf seconden de tijd, maar uit de voertuig-logs blijkt dat er geen actie is ondernomen”, aldus Tesla.

Tweede dode

De auto raakte in Californië de betonnen afscheiding, kwam in botsing met twee andere auto’s en vloog in brand. Daarbij werd de bestuurder van het Model X gedood.

Het is het tweede dodelijke ongeluk dit jaar met een Tesla in korte tijd. De National Transportation Safety Board heeft een officieel onderzoek gelast.

Uber, een van de bedrijven die zelfrijdende auto’s test, is daarmee gestopt na het ongeluk waarbij een fietser door de auto werd geraakt en om het leven kwam. Dat was de eerste dode door een zelfrijdende auto.

Lagere kans ongelukken

Begin januari ramde een Tesla die op de automatische piloot reed in een testrit een brandweerauto.

Vrijdag meldde Tesla dat zijn autopilot niet alle ongevallen kan voorkomen. ,,Zo’n norm zou onmogelijk zijn, maar het maakt ongelukken veel minder waarschijnlijk”, aldus het bedrijf van Elon Musk.

Volgens het bedrijf is het statistisch bewezen dat het aantal ongelukken met zelfrijdende auto’s significant lager is in de VS dan met menselijke bestuurders.