Facebooks problemen met gelekte gegevens van gebruikers zullen de opmars in advertenties financieel nauwelijks raken. Het blijft met Google dominant. Dankzij zijn groei doorstaat het social netwerk boycot-acties en de tijdelijke uitval van reclames, aldus onderzoeker eMarketer. De komende twee jaar zal in alle sociale media meer geld aan advertenties worden uitgegeven dan in de hele Britse televsiemarkt, zo blijkt uit zijn onderzoek vermeld door de Guardian. Facebook verloor door het lek van gegevens van vijftig miljoen klanten naar het bedrijf Cambridge Analytica $60 miljard aan beurswaarde. eMarketer voorziet dat het social netwerk met twee miljard gebruikers vier vijfde van reclame-uitgaven zal binnenhalen. Fake news Eerder dreigden de grote adverteerders Unilever en Procter & Gamble af te haken vanwege ’fake news’ en haatzaaiende berichten op het netwerk. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk zal Facebook volgens eMarketer £3.8 miljard binnenhalen, £1 miljard meer dan vorig jaar om daarmee zenders als ITV, Channel 4, Sky en Channel 5 in omzet af te troeven.