Nieuws/Financieel
1870683
Financieel

Reclamereus WPP onderzoekt eigen ceo Sorrell

Martin Sorrell.

Martin Sorrell.

De zoektocht naar misstanden bij de topman van WPP, het grootste advertentiebedrijf ter wereld, heeft het aandeel woensdag flink lager gezet op de Britse beurs.

Martin Sorrell.

Martin Sorrell.

Sir Martin Sorrell, die het bedrijf oprichtte, wacht een intern onderzoek van zijn commissarissen wegens bestuurlijk wangedrag, bevestigde het concern na berichten van de WSJ. WPP is alom vertegenwoordigd in de mondiale reclamewereld en boekt $13,6 miljard marktwaarde.

Over 2016 behaalde het bijna $18 miljard omzet uit advertenties voor onder andere Unilever. Woensdag zakte het aandeel met bijna 4% op een vlakke beurs.

Beperkte schade

Het FTSE 100-bedrijf heeft externe juristen ingeschakeld om te onderzoeken of Sorrell volgens de regels is omgesprongen met enkele bedrijfsfondsen. De topman wees de beschuldigingen direct als onjuist af. Hij stelde dat de kwestie snel zou worden opgelost.

De eventuele schade van het onderzoek en mogelijk misbruik van fondsen zou de concernomzet niet materieel raken, aldus WPP in een reactie. Sorrell ligt al langer onder vuur van aandeelhouders vanwege de topbeloning die hij al jaren ontvangt, ook als het concern minder presteert.

Dalende omzet

De 73-jarige Sorrell erkende bovendien dat 2017 „not pretty” was voor het concern door dalende omzetten. Vooral sociale media als Facebook en Google schieten onder zijn duiven.

Sorrell schetst al langer hoe technologische vernieuwing de hele sector ingrijpend verandert. Ruim vijf jaar geleden begon hij aan een operatie om WPP sneller te laten reageren op markttrends en sneed fors in kosten van het bedrijf met 134.000 werknemers in honderd landen. Recent heeft de Britse topman juist meer toenadering gezocht tot Google en Facebook.