Nieuws/Financieel
1871715797
Financieel

Leveringen uit China stokken, prijzen vaker omhoog

Coronavirus bereikt onze winkels: producten worden duurder

Zo ernstig als in Italië – lege schappen zoals hier in Milaan – ziet het er nog niet uit, maar ook Nederland ondervindt al problemen.

Zo ernstig als in Italië – lege schappen zoals hier in Milaan – ziet het er nog niet uit, maar ook Nederland ondervindt al problemen.

Amsterdam - Het voortwoekerende coronavirus bereikt Nederlandse winkels: klanten moeten door tekorten vaker meer afrekenen.

Zo ernstig als in Italië – lege schappen zoals hier in Milaan – ziet het er nog niet uit, maar ook Nederland ondervindt al problemen.

Zo ernstig als in Italië – lege schappen zoals hier in Milaan – ziet het er nog niet uit, maar ook Nederland ondervindt al problemen.

Huishoudketen Blokker en webreus Coolblue erkennen problemen te hebben met levering van artikelen door uitval van productie in China. Peking heeft duizenden fabrieken op slot gezet om verdere verspreiding van de besmetting via het personeel te voorkomen.

Coolblue meldt ’zijn verkopen te temperen’. De webwinkel verhoogde afgelopen dagen online-prijzen van artikelen, tot ergernis van shoppende klanten. Het bedrijf verwacht ’in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.’ Ondertussen probeert Coolblue overal voorraden met artikelen aan te leggen om de uitval van miljoenen producten uit China komende tijd te kunnen opvangen.

Het gaat bij Blokker voorlopig om een klein deel van de artikelen, aldus het bedrijf. Op korte termijn zouden klanten weinig merken omdat er soms vervanging beschikbaar is. Maar als de Chinese problemen doorzetten, kan het tot de zomer duren voordat nieuwe voorraad in de winkels komt.

Hoe hard wordt onze economie geraakt door de coronacrisis? Welke prijs betalen wij voor het virus? Dat bespreken Martin Visser en Herman Stam in de nieuwste podcast Kwestie van Centen.

Andere winkels maken vaak gebruik van dezelfde scheepstransporten als Blokker en Coolblue. Duizenden containers voor Nederland wachten op de kades in China. Webwinkelreus Bol.com zegt dat bedrijven op zijn online platform zelf de prijzen van hun artikelen bepalen. Die kunnen bij tekorten stijgen. „Maar als je de enige aanbieder bent bij ons, zit daar absoluut een prijsmaximum aan”, garandeert het concern dat 22 miljoen artikelen verwerkt. „Die prijzen kun je dan niet zomaar verhogen.”

33 Nederlandse bedrijven houden werknemers thuis

Tientallen Nederlandse bedrijven komen zo in de problemen door het virus dat ze hebben gevraagd om werktijdverkorting. Het ministerie van Sociale Zaken meldt dat 33 bedrijven daar toestemming voor hebben gekregen. Zo kunnen bedrijven hun werknemers minder uren inzetten, waarbij ze worden betaald via een WW-uitkering.

Een bedrijf dat door het virus 20 procent minder werk heeft gedurende een periode van minstens twee weken, kan gebruik maken van de maatregel. Naast de 33 bedrijven met toestemming heeft het ministerie nog achttien aanvragen in behandeling en zeven afgewezen. In totaal gaat het om 375 werknemers die deels thuis komen te zitten. Vooral bedrijven die direct zaken doen met China, zoals de technologiesector, worden getroffen.