De omzet steeg 32% tot $12,7 miljard, dankzij forse toename van de bijdrage van het belang in het Chinese internetconglomeraat Tencent en een stijging van de inkomsten van Prosus’ bedrijven in de maaltijdbezorging (+141%), e-commerce (+70%) en online-onderwijs (+54%). De handelswinst, die het bedrijf als een belangrijke maatstaf hanteert, kwam uit 43% hoger uit op $2,7 miljard. Ceo Bob van Dijk zegt in een reactie trots te zijn op de resultaten. „We investeren al een tijd in internetnbedrijven met bedrijfsmodellen, waarvan wij denken dat ze de toekomst zijn. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de toekomst sneller dichterbij is gekomen. Mensen zijn meer tijd online gaan doorbrengen.” Coronagroei De uitbraak van het coronavirus zorgde er direct voor dat maaltijdbezorgers en e-commercebedrijven, waarin Prosus de laatste tijd veel in heeft geïnvesteerd hun omzetten fors zagen stijgen. „Maar we hebben gezien dat andere activiteiten die eerste achterbleven, een inhaalslag hebben gemaakt. In het begin bleven mensen thuis en deden ze niets. Later gingen ze tweede handauto’s en fitnessspullen kopen. Daarvan hebben onze Marktplaats-achtige bedrijven waarin we investeren en fintechbedrijven geprofiteerd. We zien dat veel van de groei die door corona is veroorzaakt, structureel is. Mensen zijn meer dingen online gaan kopen waar ze dat voorheen nog niet deden en dat zijn ze blijven doen.” De winst van het bedrijf wordt echter nog steeds bijna volledig gedragen door dividenden uit bedrijven waar Prosus een minderheidsbelang heeft, waaronder ontvangt van zijn 31% deelneming in Tencent. Behalve het minderheidsbelang in Tencent dat meer waard is dan heel Prosus, bezit het bedrijf ook belangen in de bedrijven Mail.ru, Swiggy en Delivery Hero. Gezamenlijk leverden die $2,8 miljard op. Op overnamejacht Daarnaast bouwt Prosus aan een portefeuille aan internetbedrijven die actief zijn op markten als maaltijdbezorging, fintech, e-commerce, online-advertenties en educatie. Die boekten bij elkaar een negatief bedrijfsresultaat van $207 miljoen. Volgens Van Dijk is het niet per se een doelstelling om die post in de winst- en verliesrekening positief te krijgen. „Een deel van de bedrijven waarin we investeren is al langer winstgevend, en andere waren eerst verlieslatend en zijn nu winstgevend geworden. Als we investeren in bedrijven, accepteren we dat ze eerst een tijd verlies maken, zolang ze maar een snelle groei laten zien. Op de langere termijn denken we van al onze bedrijven dat ze winst zullen opleveren. Of de som van die resultaten uit onze portefeuille een positief of negatief getal opleveren, hangt dan af van de mix van bedrijven en de levensfasen waarin die zich bevinden. Die uitkomst is dan min of meer toeval.” Het bedrijf heeft $4,3 miljard in kas wil daarmee nieuwe acquisities doen. Eerder gaf het bedrijf al aan voor vijf miljard aandelen in te kopen, om de beurskoers te versterken. Dit moet helpen om het verschil tussen de waarde van het belang in Tencent en de beurswaarde van Prosus te verkleinen.