Nieuws/Financieel

GRENSVERLEGGER Bolidt innoveert met kunststof

Receptenboek vol vloeren

Rientz Willem Bol heeft de markt van kunststofvloeren flink zien veranderen.

Rientz Willem Bol heeft de markt van kunststofvloeren flink zien veranderen.

Ries van Wendel de Joode

Hendrik-Ido-Ambacht - Met als hoofdingrediënt een bescherming voor beton, hout of staal heeft familiebedrijf Bolidt al meer dan 15.000 verschillende kunststofdeklagen ontwikkeld. De vloeren zijn over de hele wereld te vinden: in bekende musea in Japan en Londen tot aan boord van Symphony of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld.

Rientz Willem Bol heeft de markt van kunststofvloeren flink zien veranderen.

Rientz Willem Bol heeft de markt van kunststofvloeren flink zien veranderen.

Ries van Wendel de Joode

„We blijven de mogelijkheden van onze kunststoftoepassingen constant verder ontwikkelen”, verklaart Rientz Willem Bol het succes van het bedrijf. Zijn vader startte het bedrijf in 1964 samen met een collega. Beiden waren werkzaam bij Sikkens dat destijds vooral beschermlagen leverde voor staal en beton. „Mijn vader meende dat het aanbrengen ervan specialistisch werk was dat niet zomaar elke schilder kon. Sikkens wilde niet investeren in een aparte productiedivisie, dus ging mijn vader zelf met het idee aan de slag.”

Bolidt specialiseerde zich in eerste instantie in het aanbrengen van beschermlagen op onder andere staal en beton, bijvoorbeeld voor torens van elektriciteitscentrales. Snel kwam het besef dat ze er ook vloeren mee konden gieten die tegen een stootje konden. „Door de samenstelling net iets te wijzigen, beschermt de ene vloerafwerking tegen lekkende vloeistoffen en is een ander juist goed bestand tegen zware machines”, vertelt Bolt.

Eén van de meest uitdagende projecten was het aanbrengen van een designvloer in het Mathematics Science Museum in Londen: „De architect wilde een vloerontwerp waarin de luchtstromen met wiskundige precisie tot leven kwamen.” Voor het nieuwe Erasmus Medisch Centrum legde het bedrijf maar liefst 90.000 vierkante meter nieuwe vloer: „Deze vloerafwerking voldoet aan hele hoge hygiëne-eisen. We hebben zelfs vloeren die de MRSA-bacterie doden. ”

In de jaren zestig was Bolidt één van de weinige leveranciers van kunststofvloeren. Inmiddels is het speelveld veranderd. „Maar we zijn het enige bedrijf dat zelf het materiaal ontwikkelt, produceert, verkoopt en ook de vloer zelf aanbrengt”, benadrukt Bol.

Net als zijn vader is hij van mening dat het aanbrengen van de deklagen zeer specialistisch werk is: „Alle projecten voeren eigen mensen uit. Bij grote projecten betekent het dat er 30 tot 50 medewerkers op locatie zijn.” Vaak in het buitenland, want daar komt 60 tot 65% van de opdrachten vandaan.

Vooral in de beginjaren waren de trips naar het buitenland een groot avontuur. „We hebben het nodige meegemaakt”, vertelt Bol. „Materiaal dat werd gestolen, lokale werklieden die door de natte vloer heen liepen, opdrachtgevers die weigerden te betalen en vloeren die niet uithardden door de andere weersomstandigheden. Door alle ervaring die we hebben opgebouwd, weten we inmiddels hoe we die dingen kunnen voorkomen.”

Hoewel Bolidt over een receptenboek met meer dan 150.000 vloervarianten beschikt, blijft het maatwerk: „We experimenteren veel met nieuwe technologieën zoals het integreren van sensoren in dekken op cruiseschepen.”

Alle ontwikkeling vindt plaats in het laboratorium in Hendrik-Ido-Ambacht. Daar verschijnt volgend jaar ook een eigen Experience & Innovation Center waar bezoekers de vele mogelijkheden van kunststof zelf kunnen ervaren. Fysiek, maar ook virtueel: „Dankzij virtual en augmented reality kan straks ook een drukbezette Japanse architect een kijkje bij ons nemen.”