Financieel/Ondernemen

Spaarkaarten allemaal digitaal in app

Hugo Leijtens gebruikt zijn ontwikkelervaring bij Microsoft en Nikon voor de uitrol van de digitale spaarkaart RetailCoin.

Hugo Leijtens gebruikt zijn ontwikkelervaring bij Microsoft en Nikon voor de uitrol van de digitale spaarkaart RetailCoin.

FOTO BEELD WERKT

Amsterdam - Veel winkeliers lokken klanten met extra’s via spaarkaarten. Maar eenmaal bij de kassa heeft de klant die vaak niet in de tas. Daar gaat de korting, en voor de ondernemer het extra contact met de klant. Apps die de spaarpunten voor klanten vasthouden bieden uitkomst. Ook voor kleine ondernemers.

Hugo Leijtens gebruikt zijn ontwikkelervaring bij Microsoft en Nikon voor de uitrol van de digitale spaarkaart RetailCoin.

Hugo Leijtens gebruikt zijn ontwikkelervaring bij Microsoft en Nikon voor de uitrol van de digitale spaarkaart RetailCoin.

FOTO BEELD WERKT

Grote bedrijven als Shell en KLM kennen loyaliteitsprogramma’s met cadeaus en korting om mensen vaker te laten tanken of vliegen. Voor kleinere bedrijven lijkt dat duur: een app regelen, onderhouden en continu acties toevoegen is een flinke uitgave voor mkb’ers. Toch loont de investering, stelt ABN Amro na onderzoek. Bijna twee derde van alle ondernemers in het mkb die ermee beginnen verdient er volgens de bank vrij snel geld mee.

Technologie-ondernemer Hugo Leijtens ontwikkelde met Digital MKB de RetailCoin, een alternatief voor de papieren spaarkaart. „Een bezoek aan mijn kapper in Waalwijk maakte de technologie-nerd in me wakker. Ik had mijn kortingskaart niet bij me en dacht: waarom gaat dat nog steeds op papier? Dit moet digitaal, zodat je kortingen nooit meer misloopt.”

Uit China

Leijtens kwam net terug uit China. Daar verkocht de voormalige ontwikkelaar van Microsoft met zijn bedrijf Nexocial een zelfontworpen tablet. Dankzij die expertise is na dat kappersbezoek in Waalwijk snel een bedrijf met vijf mensen ontstaan om de RetailCoin groot te maken. Deze cryptomunt, een digitale ‘token’, werkt op de veel gebruikte ethereum-blockchain waarop alle transacties online zijn terug te vinden.

Klanten kunnen de tokens sparen en inwisselen bij deelnemende winkels voor artikelen of een dienst. Ondernemers in een winkelgebied kunnen de korting onderling verdelen en zelf ook RetailCoins kopen. „Ik vond het raar dat de korting van de ene winkel in mijn buurt niet bruikbaar was in een andere buurtwinkel. Ondernemers hebben er baat bij om samen klanten proberen te behouden”, zegt Leijtens, die van 2015 tot 2017 manager digitale technologie bij cameramaker Nikon was.

Eigen stijl

Ondernemers doen bij MKB Digital vanaf €50 per maand mee, in ruil voor de app in eigen huisstijl die push-berichten stuurt over de komst van een buurtbraderie, winkelactie of collectieve korting. Van iedere aankoop bij een aangesloten ondernemer keert RetailCoin 2,5% uit aan klanten.

Leijtens: „Het gaat in Nederland te vaak om de geldkorting, mensen willen ook een goed gevoel over je bedrijf houden. Nu iedereen online is, kan dat goed via de app met eigen stijl.”

Inmiddels heeft hij €250.000 binnen via een zogeheten ICO (Initial Coin Offering), crowdfunding in ruil voor digitale tokens. In Tilburg sluiten de eerste ondernemers zich aan, de provincie Brabant heeft interesse en het bedrijf is met meer steden in gesprek. Ook zegt Leijtens met een landelijke keukenleverancier en autoverkoper ver te zijn over deelname aan de RetailCoin.

Investeringen

De Russische investeerder Kuznetsov ziet internationaal kansen en bood Leijtens, in drie stappen, €20 miljoen voor de cryptomunten. „De afspraak en de handdruk waren er wel, het geld is echter nog niet gestort. De internationale onrust zal daarbij wellicht meespelen. Ik reken me nog niet rijk.”

Wel kreeg de Chinees sprekende Waalwijker via zijn Aziatische netwerk contact met een diamanthandelaar in China. Die gaat de munt inzetten om zijn goede klanten te belonen.

In de markt vallen nogal wat van dit soort niet-gereguleerde ICO-initiatieven om en zijn investeerders hun geld kwijt. Het fonds van Leijtens koopt daarom de tokens desgewenst na twee jaar terug, tegen de aankoopprijs. Het terugkopen gebeurt tegen een achtergestelde lening met obligaties met een looptijd van zeven jaar, tegen 4,85% rente per jaar. Digital MKB claimt nu 4800 gebruikers te hebben, goed voor bijna 1,5 miljoen transacties.