Nieuws/Financieel

Rood staan door vele automatische afschrijvingen

Grip kwijt op de centen

Door Patricia Boon

ANP XTRA

Utrecht - Ten minste vier op de tien Nederlanders hebben grote moeite om het overzicht te houden over hun financiële administratie. Zij hebben vaker betalingsachterstanden en staan vaker rood dan mensen die hun administratie wel volledig op orde hebben.

ANP XTRA

Dit blijkt uit het rapport ’Financiële administratie 2018’ van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

„De laatste jaren hebben mensen flink wat abonnementen erbij genomen, voor bijvoorbeeld de mobiele telefoon, Spotify, Netflix of om te kunnen parkeren. Sommige rekeningen komen per e-mail binnen, andere worden automatisch afgeschreven”, legt een woordvoerster uit. „Consumenten worden minder herinnerd aan hun abonnementen en bijbehorende rekeningen omdat veel berichten niet meer letterlijk door de brievenbus op de deurmat vallen.”

Met alle gevolgen van dien. Door het gebruik van automatische incasso’s vergeet 44 procent van de Nederlanders dat ze lopende abonnementen hebben. Drie op de tien Nederlanders kunnen rekeningen niet betalen omdat andere betalingen via automatische incasso’s het budget al hebben verbruikt.

Het Nibud maakt zich zorgen om twee risicogroepen: de 18- tot 35-jarigen en de niet digitaal vaardigen (minstens één op de vijf volwassenen). „Wanneer we kijken naar de 18- tot 35-jarigen, dan zien we dat de helft van deze groep geen vast en eenduidig systeem heeft waarmee zij op een geordende manier overzicht kan houden over haar financiële administratie. Ook zien deze mensen vaker belangrijke documenten in de e-mail over het hoofd en vergeten ze vaker welke abonnementen er nog lopen.”

De niet-digitaal vaardigen geven aan het ingewikkeld te vinden dat steeds meer berichtenverkeer digitaal, per mail en/of via zogenoemde mijn-omgevingen (bijvoorbeeld mijnoverheid.nl) verloopt. Deze groep betaalt beduidend vaker rekeningen te laat, heeft vaker een rommelige administratie en komt minder op de mijn-omgevingen zoals die van de zorgverzekeraar.

Wie denkt dat het vooral ouderen zijn die onhandig zijn met de computer, komt bedrogen uit, vertelt de woordvoerster van het Nibud. „Uit ons rapport blijkt dat minstens 16 procent van de 18- tot 35-jarigen moeite heeft met digitalisering van het berichtenverkeer. Van de 50- tot 65-jarigen is dat 22 procent.”

Het Nibud pleit ervoor meer rekening te houden met deze doelgroep. Zo zouden bedrijven en organisaties belangrijke informatie ook altijd kosteloos per brievenpost moeten versturen, als consumenten daarom vragen. En dat zou al moeten kunnen met een telefoontje.

Verder heeft de nationale budgetvoorlichter de e-mailcoaching ’Bewaar’ ontwikkeld. Dit gratis programma helpt mensen bij het maken van een handig systeem voor hun financiële administratie, zowel on- als offline. Na het volgen van die coaching weten zij hoe zij overzicht over hun administratie kunnen bewaren.