Nieuws/Financieel
1922186
Financieel

Vleesvervangers steeds populairder

De Vegetarische slager breidt zijn assortiment steeds verder uit.

De Vegetarische slager breidt zijn assortiment steeds verder uit.

Mede omdat Nederlanders zich bewuster worden van de schadelijke gevolgen voor het milieu, eten ze steeds minder vlees. Hiervan profiteren vleesvervangers, waarvan de marktgroei volgens ABN Amro gaat versnellen.

De Vegetarische slager breidt zijn assortiment steeds verder uit.

De Vegetarische slager breidt zijn assortiment steeds verder uit.

DFT

Na enkele jaren slechts licht te zijn gegroeid, zit de markt van vleesvervangers sinds 2016 duidelijk in de lift. Na de vooruitgang van 3% in 2017, schat ABN Amro deze voor dit jaar op 6% en voor volgend jaar zelfs op 8% in.

Toenemende zorgen over de impact op het milieu, dierenwelzijn en gezondheid zijn belangrijke redenen voor consumenten om geen of minder vlees te eten, wat ten goede komt aan vleesvervangers. Het groeiende productaanbod zorgt er eveneens voor dat Nederlanders steeds vaker vleesvervangers kopen.

Met €10 per jaar geven Nederlanders gemiddeld genomen echter nog steeds veel minder aan vleesvervangers uit dan aan vlees (€640) of vis (€140).