Nieuws/Financieel
1925288
Financieel

Netflix: $8 mld in nieuwe series

The Crown, kaskraker voor Netflix.

The Crown, kaskraker voor Netflix.

Online streamingdienst Netflix heeft over het eerste kwartaal de verwachtingen van analisten voor de abonnees en aanvullende inkomsten sterk afgetroefd. Het aandeel steeg maandag nabeurs met ruim 7%.

The Crown, kaskraker voor Netflix.

The Crown, kaskraker voor Netflix.

De kwartaalomzet van series-producent Netflix bedroeg $3,7 miljard, de inschatting van analisten gepolst door Thomson Reuters was vooraf $3,69 miljard.

Breaking Bad.

Breaking Bad.

Het netwerk in 190 landen met recent de series Altered Carbon naast O Mecanismo, en wereldwijd nog de block busters als Breaking Bad, The Good Wife, Peaky Blinders, Mad Men en Narcos, haalde over de drie maanden bijna 2 miljoen nieuwe Amerikaanse kijkers binnen. En nog eens 5,5 miljoen buiten de VS. Daar werden er maar 4,9 miljoen verwacht.

Analisten rekenden in totaal op een toename met 6,5 miljoen gebruikers, Netflix ging daar met 7,41 ruim overheen. Netflix breekt wederom een record. Dit jaar noteert het aandeel 60% hoger en behoort tot de snelste groeiers in de S&P500.

De goede kwartaalresultaten gaven analisten hoop: Netflix geldt als voorloper in de technologiesector, zoals Alcoa dat is voor industriële bedrijven, andere ondernemingen volgen komende weken met hun cijfers.

Goede vooruitzichten

Het komende kwartaal verwacht Netflix 6,2 miljoen nieuwe kijkers te verwelkomen, veel meer dan de 4,8 miljoen waar de markt van uitging. De markt is sceptisch over de telling van Netflix: later blijken die altijd iets hoger uit te pakken. Inmiddels zou de seriesmaker dankzij de 6,3% toename 125 miljoen abonnees hebben.

De in 1997 opgerichte onderneming maakt tussen $7,5 en $8 miljard vrij voor nieuwe eigen producties in 2018, zo blijkt uit de vooruitblik bij de kwartaalresultaten. Dat worden zevenhonderd shows, waaronder een remake van Lost in Space, en een vervolg op Orange Is The New Black en Narcos.

Netflix voorziet een operationale marge voor heel 2018 van tussen 10 en 11%. Begin maart ging topman Reid Hastings uit van een jaaromzet van $15 miljard.

Jaar op jaar is voor het huidige, tweede kwartaal een toename van 41,2% aan omzet ingeschat naar $3,93 miljard.

De winst per aandeel bleef afgelopen kwartaal met $0,64 op het niveau van verwachtingen van analisten. Onder de streep bleef $290 miljoen over, tegenover $178 miljoen in dezelfde maanden een jaar eerder.

Marktvorsers vreesden dat het netwerk snel ingehaald zou worden door nieuwelingen, maar Netflix weet ze nog altijd op afstand te houden. De concurrentie van Amazon blijft volgens marktonderzoeker Nielsen voorlopig het grootst. Disney, Hulu, Apple en HBO blijven in het voetspoor. Dit jaar spendeert Hastings $2 miljard aan marketing van zijn nieuwe series.

Geen advertenties

De prijsverhogingen zijn beperkt gebleven, niet altijd tot tevredenheid van aandeelhouders. Netflix ging maandag in de toelichting op de cijfers niet in op berichten in Amerikaanse media over aandeelhouders die toch reclame en andere neveninkomsten zouden willen, naast de opbrengst uit abonnementen.

Netflix zou rondom de productie van series veel meer aan merchandising en aanvullende reclame kunnen genereren. Dergelijke aanvulling zou abonnees een lage maandprijs kunnen garanderen in de strijd van Netflix met andere aanbieders.

Aandeelhouders betonen zich al langer bezorgd over de zeer sterke positie van Netflix in de markt, die vroeg of laat meer concurrenten aantrekt.

Zicht op extra’s

De druk zou recent fors zijn toegenomen op ceo Hastings. Nabeurs doken maandag media-experts wederom op de noodzaak van de extra inkomsten, maar Netflix houdt koers en mijdt advertenties in series.

Wel gaat Netflix verder samenwerken met net Comcast, de grootste kabeltelevisiemaatschappij. Dat een fors aantal nieuwe abonnees en aanvullende inkomsten kunnen betekenen. Netflix heeft al deals met T-Mobile, Altice USA en Sky, prooi van Comcast. De bundeling van activiteiten is voor abonnees „een aantrekkelijk aanvullend kanaal”, aldus het bedrijf in de verklaring.

Die toevoeging, zinspelend op extra inkomsten naast forse kostenbesparingen dankzij de komst van een eigen designtak, maakte analisten nabeurs naast de abonnementenaanwas blij, waarop het aandeel 7% hoger ging.