Nieuws/Financieel
1932304422
Financieel

FNV eist 10% loonsverhoging bij postbedrijf

De FNV eist tijdens de cao-onderhandelingen voor de 17.000 postbezorgers van PostNL een loonstijging van €1 per uur. Dat komt neer op een gemiddelde verhoging van 10%. Dat heeft de vakbond in een brief aan PostNL laten weten.

De forse looneis is opmerkelijk, omdat de FNV bij andere cao-tafels een loonstijging van 5% eist. De vakbond zet bovendien in op extra pauzes, betere bescherming bij extreem weer en meer vaste contracten. De onderhandelingen starten begin september.

De vakbond haakt woensdag in op de aankondiging van de Autoriteit Consument en Markt dat het postbedrijf de postzegelprijs met 16,4% mag verhogen. Als PostNL deze ruimte zou gebruiken, zou de prijs boven de euro uitkomen. De inkomsten van PostNL staan onder druk, als gevolg van digitalisering, de voorgenomen overname van Sandd en moordende concurrentie.

Onderwaardering

Volgens FNV-bestuurder Ger Deleij is de functie van postbezorger de afgelopen jaren flink ondergewaardeerd. ,,Daar moet verandering in komen. Het wordt hoog tijd dat postbezorgers loon naar werken krijgen. Als het uurloon met 1 euro omhoog gaat, komt het op een gelijk niveau met bijvoorbeeld de schoonmaak-cao.”

PostNL zegt in een reactie dat het streeft naar een nieuwe cao, die aansluit bij de belangen van de medewerkers en het bedrijf. „Zo blijven we ook op lange termijn een aantrekkelijke werkgever en zorgen we voor een gezonde toekomst voor PostNL.”

Er zijn volgens de vakbond veel veranderingen bij PostNL, waardoor er meer van de postbode wordt verwacht. Zo moet het personeel op een andere manier sorteren en worden de werkdagen langer. Bovendien heeft PostNL te maken met veel verloop en vacatures. „In de huidige arbeidsmarkt kan men elders beter verdienen”, zegt Deleij.

Volgens PostNL zijn de vacatures het gevolg van de zomervakantie. „We maken wel vaker gebruik van uitzendbureau’s tijdens piekperiodes of vakanties”, zegt een woordvoerder van PostNL tegen De Telegraaf.

Postbezorgers voelen zich niet gehoord en vinden dat PostNL meer rekening moet gaan houden met de persoonlijke omstandigheden en wensen van de medewerkers. Deleij: ,,Kortom: er moet meer respect en waardering komen bij PostNL voor de bezorgers, want dat wordt nu te veel gemist.”