Financieel/Geld

Boot en motor verzekeren: zo ben je klaar voor de zomer

Door Martijn Klerks

DIJKSTRA BV

Amsterdam - Dankzij het prachtige weer van de afgelopen weekenden is het motor- en botenseizoen voor veel liefhebbers al begonnen. De komende weken, en dan vooral met Hemelvaart en Pinksteren, zal het overal op de weg en het water ronken. Maar bedenk wel voor je vertrekt: is je voer- of vaartuig goed verzekerd?

DIJKSTRA BV

Vooral rond boten zijn de regels ingewikkeld, blijkt uit een rondgang langs verzekeringsexperts. Heb je een niet al te groot vaartuig, dan is de vuistregel: tot een zeiloppervlak van 16m2 of een motorvermogen van 4pk volstaat de ’aansprakelijkheidsverzekering particulieren’. Richt je met je kleine vaartuig schade, dan kun je een beroep doen op die polis, die bijna alle Nederlanders hebben.

Maar pas op, zegt Jos Kruisman, onderzoeker bij MoneyView: „Bij sommige aansprakelijkheidsverzekeringen ligt de grens anders. Daar ben je niet gedekt als je boot langer is dan 15 meter. Of je aansprakelijkheid is toch niet verzekerd, omdat je motorboot van 4pk harder kan dan 20 km/u.”

Voor boten boven de grenzen van de aansprakelijkheidspolis zijn aparte verzekeringen te koop. Die zijn in principe niet verplicht, totdat je aanmeert in een jachthaven of meedoet aan wedstrijden – daar is zo’n polis meestal wel een vereiste.

WA, Casco of Allrisk

Voor boten bestaan, net als voor auto’s, WA- en Casco of Allrisk-polissen. „De cataloguswaarde is leidend voor de premie”, zegt Jan de Leeuw, acceptant bij vergelijkingssite Independer. En net als bij de autoverzekering hangt de premie ook af van waar je boot ligt. Boten die in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Utrecht liggen, komen niet altijd in aanmerking voor een (beperkt) casco-verzekering. Het risico van diefstal is te groot.

Motorrijders moeten, net als automobilisten, wél verplicht een WA-verzekering hebben, en kunnen die uitbreiden naar beperkt casco of allrisk. Die polissen zijn vergelijkbaar met autoverzekeringen, maar niet helemaal. „Denk aan de accessoires”, zegt een woordvoerder van verzekeraar Unigarant, onderdeel van de ANWB. „Het verschilt per verzekeraar of je een helm of kleding bij schade diefstal vergoed krijgt. Ook stellen sommige verzekeraars eisen aan het slot.”

Winterstop

Motorrijders hebben bovendien de mogelijkheid om hun polis in de winter stop te zetten. „Dan is de motor van december tot maart niet verzekerd, en mag je er dus ook de weg niet mee op”, legt Kruisman uit. Toch is de ’winterclausule’ een aantrekkelijke optie: de motor blijft in de koude maanden vaak wel verzekerd tegen brand en diefstal.

Reken uit of een winterclausule voordelig is, zegt de MoneyView-expert. „Een polis van €100 per maand met 10% winterkorting is net zo duur als een verzekering van €90 per maand en zonder die clausule.”

Opzittenden verzekeren

Heb je eenmaal je motor verzekerd, vergeet dan ook jezelf niet, en andere opzittenden. Kruisman: „Een gewone ongevallenverzekering biedt geen dekking voor ongevallen met de motor.”

Daarvoor heb je een aparte schade- of ongevallenpolis nodig. Voor motorrijders zijn die verzekeringen iets duurder dan voor automobilisten. De Leeuw: „Reken op €10 tot €15 per maand. En als verzekeraars erachter komen dat ze geld op deze polissen toeleggen, dan stijgt de premie verder.”

Belangrijker dan wat je betaalt, is wat je krijgt uitgekeerd als je de verzekering onverhoopt nodig hebt. Uit eerder onderzoek van MoneyView bleek al dat je ogen en vingers bij de ene verzekeraar meer waard zijn dan bij andere. Dat is ook zo bij ongevallenpolissen voor motorrijders, zegt Kruisman. „Het verschil loopt in de duizenden euro’s.”