Nieuws/Financieel
1985864585
Financieel

Fameuze reclameman Giep Franzen (88) overleden

Giep Franzen, reclameman die grote merken als Heineken en Albert Heijn wereldwijd begeleidde met campagnes.

Giep Franzen, reclameman die grote merken als Heineken en Albert Heijn wereldwijd begeleidde met campagnes.

Reclameman Giep Franzen, medeoprichter van het reclamebureau waaruit het concern FHV/BBDO voortkwam, is op 88-jarige leeftijd overleden. Franzen zorgde voor wetenschappelijke onderbouwving van het, en maakte het effect van reclamebestedingen inzichtelijker.

Giep Franzen, reclameman die grote merken als Heineken en Albert Heijn wereldwijd begeleidde met campagnes.

Giep Franzen, reclameman die grote merken als Heineken en Albert Heijn wereldwijd begeleidde met campagnes.

Franzen werd eind jaren negentig verkozen tot ’reclameman van de eeuw’. Zijn bureau FHV, dat hij in 1962 met Nico Hey en Martin Veltman opzette, werkte voor concerns als Heineken, Albert Heijn, Douwe Egberts, de reclamecampagnes bouwden hun merken uit.

’Giep maakte van reclame voor merken een wetenschap’, typeren oud-medewerkers van FNH/BBDO van zijn belang in een paginagrote advertentie. Franzen keek al vroeg in de Amerikaanse reclamewereld rond en importeerde geslaagde praktijken naar Nederland.

Franzen werd de eerste bijzonder hoogleraar Commerciële Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, die hem zaterdag memoreert en dankt voor ’zijn grote bijdragen aan onderwijs en onderzoek’.

’Inspirerend’

Op social media zaterdag eren talloze reclamemakers Franzen als inspirerende reclameman en als opleider van honderden vakgenoten. De ’Don Draper van de Lage Landen’, verwijzend naar de serie over de hoofdrolspeler van de reclamewereld in ’Mad Men’.

’Ministerie van reclame’

Franzen bouwde vanaf 1962 FHV via overnames uit tot FHV/BBDO, dat jarenlang vanwege het grote aantal opdrachten zoals voor Zilveren Kruis, SNS Bank, Douwe Egberts en Jumbo en de marktinvloed ook het ’ministerie van reclame’ werd genoemd.

Franzen maakte ook naam met boeken over het reclamevak, waarvan zijn eerste, Mensen, producten en reclame, lange tijd gold als standaardwerk.

Als hoogleraar nam hij het initiatief tot de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, die wetenschappelijke kennis vergaart op het gebied van merkbeleid en communicatie.