Financieel/Ondernemen

#DOORBREKER Robert Boekestijn van Appcommissaris.nl

Appen met ervaren bestuurders

Robert Boekestijn geeft starters advies via WhatsApp.

Robert Boekestijn geeft starters advies via WhatsApp.

RICHARD MOUW

Amsterdam - Grote bedrijven kunnen voor advies terecht bij hun raad van commissarissen. Kleine en startende ondernemers moeten het zonder zo’n klankbord doen, terwijl er grote behoefte aan is. Zo kwam serieondernemer Robert Boekestijn op het idee van Appcommissaris.nl.

Robert Boekestijn geeft starters advies via WhatsApp.

Robert Boekestijn geeft starters advies via WhatsApp.

RICHARD MOUW

„Ik krijg regelmatig vragen van starters over hun bedrijfsvoering. Ik deel graag mijn kennis, maar heb niet altijd tijd om uren vrij te maken”, vertelt Boekestijn die eerder aan de wieg stond van mobiliteitskaart Radiuz en als adviseur betrokken is bij StartupDelta.

Ondernemers sluiten een abonnement af bij Appcommissaris waarna ze met twee tot drie ‘commissarissen’ in een appgroep komen. Die adviseurs worden geselecteerd op de kennis en ervaring die de ondernemer nodig heeft. Naast Boekestijn zijn dat onder andere Frits Hermans, voormalig innovatiemanager bij Shell, en oud-directeur ProRail Pieter Kraaijeveld.

Op dit moment maken tien ondernemers gebruik van de dienst die een paar honderd euro per maand kost. „Ondernemers kunnen alles vragen wat ze maar willen, zolang het maar zakelijk is. Privé onderwerpen zijn taboe, het moet geen gezelligheidsgroepje worden”, aldus Boekestijn die benadrukt dat de adviseurs hun pupillen als het kan ook fysiek treffen.

De vragen gaan vaak over financiering, contracten en afspraken met leveranciers. „Als ze een afspraak hebben bij een investeerder, vragen ze hoe ze hem moeten benaderen, wat ze wel en wat juist niet moeten doen.”

Boekestijn wijst erop dat de deelnemende adviseurs een zeer uitgebreid netwerk hebben. „Daar kunnen abonnees gebruik van maken. Een ondernemer die speciale sokken ontwerpt, was op zoek naar een Chinese fabrikant. Dankzij ons netwerk had hij twee dagen later een grote producent aan de lijn.”

De vragen zijn niet allemaal even zwaar. „Laatst had een van de ondernemers een conflict met een zakenrelatie. Hij schetste de situatie en vroeg ‘ben ik nou gek of doet de ander raar’. Wij vonden dat de schuld bij hem lag en dat zeggen we dan ook eerlijk.”