Aanpak tegen manipulatie en ongewenste online abonnementen
Een proefabonnementje online is zo afgesloten. Foto ter illustratie.
Ⓒ Getty Images
Amsterdam - Veel mensen zullen het herkennen: je sluit online een proefabonnementje af en voor je het weet zit je er maanden of soms jaren aan vast. En kost het een hoop rompslomp en telefoontjes om je weer van het abonnement te ontdoen. Creditcardmaatschappijen Visa, Mastercard en American Express hebben nu maatregelen genomen om consumenten te beschermen tegen verborgen abonnementen.
Een proefabonnementje online is zo afgesloten. Foto ter illustratie.
Ⓒ Getty Images
Zo’n 10% van de consumenten in Europa heeft een keer online een ongewenst abonnement afgesloten. Daarbij hebben handelaren onder andere gebruik gemaakt van manipulatieve online technieken. Consumenten denken bijvoorbeeld alleen een gratis proefversie of een goedkoop product te kopen, terwijl ze ineens in een abonnement belanden en er regelmatig geld van hun creditcard wordt afgeschreven. Dat is misleiding.
Aangepast betaalproces
De creditcardmaatschappijen verplichten nu deze handelaren om tijdens het betaalproces duidelijk aan te geven dat het gaat om een abonnement en de voorwaarden daarbij. Daarmee wordt voorkomen dat consumenten die denken dat ze een éénmalige aanbieding kopen tóch in een abonnement verzeild raken.
De maatregelen zijn een resultaat van een samenwerking tussen de verschillende consumentenautoriteiten in Europa - waaronder de Autoriteit Consument en Markt in Nederland - en de Europese Commissie.
DFT Geld
Elke week wat u moet weten over personal finance.
Ongeldig e-mailadres. Vul nogmaals in aub.
Lees hier ons privacybeleid.
OOQE Watch Pro 6
Refurbished Apple MacBook Air 13-inch
FlinQ Slimme Paneel Verwarmer
Stepluxe Gel Pantoffels