Nieuws/Financieel
1993805744
Financieel

Air France KLM nog steeds zwaar gebukt onder pandemie: verlies van €1,5 miljard

Air France KLM blijft als gevolg van de coronacrisis maar geld verliezen. De luchtvaartmaatschappij sloot het eerste kwartaal van 2021 met een verlies van 1,5 miljard euro. Door de crisis bleven reizigers weg. Ook reisrestricties en lockdownmaatregelen deden de prestaties van de onderneming geen goed.

Het verlies was kleiner dan de 1,8 miljard euro na de eerste drie maanden van 2020. Destijds maakte het bedrijf ook kosten voor ongunstige brandstofovereenkomsten, uitgestelde belastingvorderingen en afschrijvingen voor het eerder uit de vloot halen van de iconische Boeing 747-toestellen.

Topman Benjamin Smith benadrukte dat Air France KLM wereldwijd last blijft houden van de beperkingen. Evengoed lukte het volgens hem om de kosten „onder controle” te houden. Door de extra steun aan Air France van bij elkaar 3 miljard euro, waar onlangs een akkoord over werd bereikt, lukt het de onderneming sowieso om de zomermaanden door te komen. KLM vroeg nog geen extra steun aan. Vorig jaar stonden Nederland en Frankrijk al garant voor 10,4 miljard euro aan leningen en garanties.

Forse terugval passagiers

Smith sprak de hoop uit dat vaccinatieprogramma’s en de invoering van reispassen ervoor zullen zorgen dat de grenzen snel weer opengaan en het vliegverkeer weer op gang komt. In het eerste kwartaal werden 4,8 miljoen passagiers vervoert. Dat was driekwart minder dan dezelfde periode een jaar eerder. Om de kosten te drukken nam de maatschappij afscheid van duizenden medewerkers. Smith benadrukt dat Air France KLM ook de komende maanden sterk op de kosten zal letten.

"Verkapte winstwaarschuwing"

Dit vindt DFT-verslaggever Yteke de Jong:

„Air France KLM komt met een verkapte winstwaarschuwing. Dit jaar wordt minder gevlogen dan men eerst dacht, waardoor de luchtvaartmaatschappij nog langer aan het staatsinfuus moet hangen. De lange lockdowns en nieuwe reisresctricties van overheden hebben Air France KLM weer hard geraakt. Om klaar te zijn voor de toekomst na corona rekent Air France KLM vooralsnog op vrijwillig vertrek, waardoor grote ingrepen in de kosten vooralsnog niet te verwachten zijn zolang de overheden bijspringen om een deel van loonkosten te vergoeden.”

Volg Yteke de Jong via Twitter.

Air France KLM sloot het kwartaal af met een omzet van 2,2 miljard euro. Dat betekende op jaarbasis een daling met 57 procent. Het operationele resultaat kwam uit op 1,2 miljard euro negatief. Daarvan was 840 miljoen euro van Air France. KLM behaalde een negatief resultaat van 337 miljoen euro. De schuld van de luchtvaartcombinatie steeg met 1,5 miljard euro tot 12,5 miljard euro. In het eerste kwartaal keerde Air France-KLM 550 miljoen euro uit aan restituties aan klanten. Sinds het begin van de crisis werd al 2,8 miljard euro aan klanten terugbetaald.

De vooruitzichten voor het concern voor het lopende kwartaal stemmen nog niet hoopvol. Het bedrijf wijst erop dat in Frankrijk zeker tot begin mei een strenger coronaregime geldt. Verder zijn wereldwijd nog reisbeperkingen van kracht. Reizigers wachten ook nog eens tot het laatste moment om een reis te boeken.

Voor het lopende kwartaal verwacht Air France KLM 50 procent van het ’normale’ vluchtschema van voor de crisis uit te kunnen voeren. In het derde kwartaal, met daarin de vakantiemaanden juli en augustus rekent het concern op 55 tot 65 procent van de capaciteit te vliegen. Dat was eerst 70 procent.

De vrachtdivisie van Air France KLM presteerde wel goed. Door een sterke vraag en mindere capaciteit, vooral omdat passagiersvliegtuigen minder vlogen en geen vracht mee konden nemen, verbeterde de bezettingsgraad. Daarbij profiteerde de onderneming ook van hogere vrachttarieven.