Nieuws/Financieel

ABN Amro stuurt ’buitenlanders’ terecht weg

Door Ruben Eg

Voormalig ABN-kantoor in Singapore.

Voormalig ABN-kantoor in Singapore.

Foto BLOOMBERG

DEN HAAG - ABN Amro heeft Nederlanders die niet in de Europese Unie wonen terecht de deur gewezen. De bank heeft hier namelijk geen vergunning voor.

Voormalig ABN-kantoor in Singapore.

Voormalig ABN-kantoor in Singapore.

Foto BLOOMBERG

Dat oordeelt de Geschillencommissie van het Kifid. Het klachteninstituut boog zich over klachten van twee Nederlandse rekeninghouders van ABN Amro, die naar Thailand en Nieuw-Zeeland waren verhuisd. Zij kregen vorig jaar, samen met 15.000 anderen, te verstaan dat zij geen klant meer konden blijven. Vanwege de hoge kosten en risico’s op misbruik door bijvoorbeeld terrorismefinanciering, besloot ABN Amro geen klanten buiten de Europese Unie meer te bedienen.

Twee gedupeerden waren daarop naar het Kifid gestapt. Eén al 50 jaar bij ABN Amro bankierende pensionaris gebruikte vanuit het buitenland een ABN-rekening om pensioen en AOW op te ontvangen. De andere, in 1972 geëmigreerde Hollander kon zonder Nederlandse betaalrekening niet meer meespelen met de Staatsloterij. Zij noemden het besluit van de bank om hun rekeningen op te heffen ‘onrechtmatig’ en ‘discriminerend’.

Het Kifid had begrip voor de ‘onwenselijke’ situatie voor de beide klanten, zeker niet na een relatie van een halve eeuw met de bank, maar dat ABN Amro geen uitzondering mag maken zonder vergunning voor deze dienstverlening. De Geschillencommissie verwees naar de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), die stelt dat banken voor activiteiten buiten de EU in elk land een aparte bankvergunning moeten bezitten. Met een Nederlandse vergunning kan alleen in EU-landen diensten worden aangeboden.