Nieuws/Financieel

Welke kant gaat autofabrikant Tesla op?

Cashburn of toekomst?

Elon Musk.

Elon Musk.

REUTERS

Amsterdam - Tesla. De maker van elektrische auto's en batterijen is een fascinerend bedrijf dat wordt geleid door een minstens zo fascinerende CEO.

Elon Musk.

Elon Musk.

REUTERS

Elon Musk liet zich deze week ook weer van een bijzondere kant zien tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers. Hij kapte vragen af, ging niet in op kritiek en noemde vragen ’saai’. Niet heel professioneel.

Dat vonden beleggers kennelijk ook: het bedrijf Tesla Motors was in een uurtje tijd dik $3 miljard dollar minder waard op de beurs.

Tesla kent veel believers. Mensen die er een rijden zijn er stuk voor stuk apetrots op. Zelf vind ik het briljant hoe Tesla Motors elektrisch rijden in een stroom versnelling heeft gebracht en zonder dealernetwerk rechtstreeks de koper weet te bereiken tegen veel lagere kosten.

Het Model S ziet er van buiten prachtig bovendien uit. Aan de andere kant verwacht je van een auto die zonder subsidies €100.000 kost, aan de binnenkant wel wat meer kwaliteit te bieden heeft. In werkelijkheid doet die echter zelfs wat armetierig aan.

Ik ben niet zo’n believer en vraag ik mij wel eens af of Tesla in haar huidige vorm kan overleven.

Elon Musk speelt namelijk hoog spel en neemt enorme risico’s. Zo zet hij groot in op de goedkope Model 3. Tot nu toe waren er vooral productieproblemen die tot vertraging en nog grotere verliezen hebben geleden. Afgelopen 3 maanden bedroeg dit verlies $785 miljoen(!). Dat staat gelijk aan 1 Bitcoin per 90 seconden.

In dit tempo is de kassa van Tesla eind van het jaar leeg. Dat Tesla en Elon Musk met hun gedachtengoed baanbrekend zijn geweest kan ik alleen maar onderstrepen.

Het is echter ook zo dat indien er geen kentering in de kosten/inkomsten-verhouding bij Tesla komt, het voortbestaan van Tesla in haar huidige vorm serieus in gevaar komt.

Jim Tehupuring is eigenaar van ProBeleggen en en 1Vermogensbeheer.

Bekijk meer van