Financieel/Ondernemen
2009974885
Ondernemen

Minder coulance bij ondernemers na stoppen steun

Amsterdam - Een vijfde van de ondernemers maakt zich zorgen over het moeten terugbetalen van de ontvangen coronasteun. Ze stellen zich daardoor minder coulant op naar afnemers en leveranciers die tijdelijk afspraken over andere betaalvoorwaarden willen maken, blijkt uit de maandelijkse BedrijvenMonitor van verzekeraar Interpolis.

De afgelopen twee jaar hebben veel ondernemers financiële steun gekregen vanuit de overheid om het wegvallen van inkomsten te compenseren. Voor een aantal ondernemers geldt dat zij een gedeelte van de ontvangen steun terug moeten betalen. Door de vrees voor het terugbetalen en de tegelijkertijd hoge inflatie lijken ondernemers minder coulant te zijn naar hun klanten en leveranciers. Interpolis verwacht dat hierdoor het aantal incassozaken en contractuele geschillen de komende periode toeneemt.

Bijna de helft van de mkb-ondernemers maakt zich momenteel zorgen over de impact van de inflatie op de bedrijfsresultaten. René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis, wijst erop dat het toenemen van de inflatie samen valt met het wegvallen van de coronasteun: „Ondernemers gaan op zoek naar manieren om de bedrijfsresultaten op peil te houden. Wij raden ondernemers aan om zelf niet te gaan rommelen met de voorwaarden van afgesloten overeenkomsten. Ga altijd eerst het gesprek aan met de partij waar de overeenkomst mee is gesloten. Geef inzicht in waarom je bijvoorbeeld hogere prijzen rekent voor je producten en diensten. Door het gesprek niet uit de weg te gaan ontstaat er vaak meer begrip om er samen uit te komen.”