Nieuws/Financieel
2011511731
Financieel

Prijsbewuste winkels profiteren van hoge inflatie

Winkelketens die inzetten op lage prijzen hebben de hoogste groeiverwachting.

Winkelketens die inzetten op lage prijzen hebben de hoogste groeiverwachting.

Amsterdam - De prijsstelling van winkels is in deze inflatietijd een van de belangrijkste pijlers voor groei. In de Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2022 staat Bol.com op één, gevolgd door Action en Lidl. Aldi (7) staat voor het eerst in de groeitop, terwijl Albert Heijn uit de lijst is verdwenen. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Winkelketens die inzetten op lage prijzen hebben de hoogste groeiverwachting.

Winkelketens die inzetten op lage prijzen hebben de hoogste groeiverwachting.

Onder de top 10 van verwachte groeiers krijgen Ikea en Lidl de hoogste beoordeling voor hun prijs-kwaliteitverhouding. Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling. Bij Amazon en Coolblue is de prijs volgens de consument een minder in het oog springend kenmerk dan koopgemak. Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is het de vraag of de online giganten hun riante toekomstperspectief kunnen vasthouden: „Het is goed mogelijk dat ze hiervoor toch duidelijker moeten gaan maken dat het koopgemak bij hen gepaard gaat met de juiste prijskeuze.”

Prijsperceptie

Parfumeriemerk Douglas zag zijn merkwaarde het afgelopen jaar het hardst dalen. Beerda: „Door de relatief hoge prijsperceptie zal Douglas het waarschijnlijk moeilijk krijgen in de felle online concurrentiestrijd. De keten heeft een goede naam als het gaat om de geboden service, maar voor een groot deel van de prijsgevoelige consumentengroep zal dit waarschijnlijk onvoldoende zijn, omdat zij Douglas ook weer niet zó bijzonder vinden.” De sterkste stijgers qua merkwaarde zijn online retailers HelloFresh en Picnic.