Nieuws/Financieel
2014942281
Financieel

'Consumententak TomTom trekt omzet omlaag'

Amsterdam - TomTom heeft het derde kwartaal naar verwachting afgesloten met een lagere omzet, voornamelijk door de teruglopende inkomsten bij de consumentendivisie. Ook de winst valt waarschijnlijk lager uit dan een jaar terug. Dat komt naar voren uit een consensus van analistenschattingen die het bedrijf op zijn website beschikbaar stelt. TomTom maakt zijn cijfers woensdag bekend.

De kenners verwachten in doorsnee een kwartaalomzet van 168 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 177 miljoen euro, als de opbrengsten van de inmiddels verkochte Telematics-tak niet worden meegeteld. De krimp in omzet schrijven de analisten volledig toe aan de consumententak, waar de inkomsten naar verwachting op 61 miljoen euro uitkomen, vergeleken met 83 miljoen euro een jaar eerder.

De opbrengsten bij de overige twee divisies, die zich bezighouden met onder meer het ontwikkelen van navigatieproducten voor de auto-industrie en het zakelijke aanbod, dikken naar verwachting aan tot 106 miljoen euro. Dat is zo'n 13 miljoen euro meer dan in het derde kwartaal van 2018.

57 miljoen

Onder de streep verwachten de analisten een nettoverlies van 57 miljoen euro. Een jaar geleden ging er nog een winst van ruim 17 miljoen euro in de boeken.

TomTom maakte de afgelopen maanden werk van zijn ambitie om een belangrijkere speler te worden op het vlak van autonoom rijden. Zo kondigde aan de navigatiedienstverlener zijn digitale kaarten te testen met een zelfrijdende auto. Ook worden de kaarten van TomTom ingezet in de samenwerking met het Amerikaanse telecomconcern Verizon om kruispunten voor noodvoertuigen veiliger te maken. Daarnaast liet TomTom bij zijn beleggersdag weten dat zijn orderboek voor de auto-industrie naar verwachting de komende jaren met dubbele cijfers gaat groeien.