Financieel/Geld

Kifid: Betaal premie terug aan klant met goede intentie

Door Redactie DFT

BNP Paribas Cardif is een verzekeraar die onderdeel is van de BNP Paribas Group.

BNP Paribas Cardif is een verzekeraar die onderdeel is van de BNP Paribas Group.

AFP

Amsterdam - BNP Paribas Cardif heeft terecht de claim van een vrouw op haar woonlastenverzekering afgewezen. Maar klachteninstituut Kifid geeft de verzekeraar wel mee te overwegen haar de betaalde premie terug te betalen.

BNP Paribas Cardif is een verzekeraar die onderdeel is van de BNP Paribas Group.

BNP Paribas Cardif is een verzekeraar die onderdeel is van de BNP Paribas Group.

AFP

Het gaat in de zaak om een vrouw die in 2006 samen met haar partner een woonlastenverzekering afsloot, bedoeld om te voorkomen dat ze te weinig inkomen hadden om de hypotheek te betalen bij arbeidsongeschiktheid. Bij de medische verklaring vulde de vrouw in dat ze geen ’ziekte, kwaal of gebrek’ heeft.

De verzekering werd geaccepteerd en voor ruim €6400 waren de man en vrouw verzekerd voor €300 per maand met een looptijd van twintig jaar.

Waterhoofd

Een jaar later kreeg de vrouw last van gezondheidsklachten in de vorm van hoofdpijn. In haar jeugd had ze problemen gehad met een waterhoofd, waarvoor ze meerdere malen geopereerd. Die klachten staken weer op en wel zo ernstig dat de vrouw in 2014 compleet arbeidsongeschikt raakte.

Daarop deed ze een beroep op de woonlastenverzekering. Maar BNP Paribas Cardif weigerde uit te keren. De vrouw had bij de medische verklaring namelijk aan moeten geven dat ze wel een ’ziekte, kwaal of gebrek’ had, namelijk de waterhoofdklachten uit het verleden.

De vrouw bracht in dat zij van een dokter eind vorige eeuw te horen had gekregen dat de shunt in haar hoofd, die daar zat om water via een drain af te voeren, niet meer werkte. En dat haar lichaam dat dus blijkbaar weer uit zichzelf kon doen. De vrouw ging er dus van uit dat ze was genezen.

Premie terug

Het Kifid oordeelde dat de verzekeraar wel gelijk had om de claim af te wijzen. Als zij de verzekeraar namelijk wel op de hoogte had gesteld van haar medische verleden, had die de verzekering met recht af kunnen wijzen. BNP Paribas Cardif hoeft dus niet alsnog uit te keren.

Maar omdat de klant te goeder trouw was en de medische verklaring niet bewust verkeerd invulde om de verzekeraar te misleiden, vindt het klachteninstituut wel dat BNP Paribas Cardif moet overwegen om de betaalde premie terug te geven. Ook omdat het Verbond van Verzekeraars zelf voorstander is van een wetswijziging waarin klanten hun premie terugkrijgen als de verzekeraar de verzekering niet af had gesloten als die van de hele zaak op de hoogte was geweest.