Nieuws/Financieel

Bedrijf meer kwijt aan post concurrentie

ACM fluit PostNL terug om tarieven

Sinds 2005 is het aantal fysieke brieven in Nederland gehalveerd

Sinds 2005 is het aantal fysieke brieven in Nederland gehalveerd

foto ANP

Autoriteit Consument en Markt heeft PostNL teruggefloten als het gaat om de tarieven die het bedrijf voor post van derden in rekening wilde brengen.

Sinds 2005 is het aantal fysieke brieven in Nederland gehalveerd

Sinds 2005 is het aantal fysieke brieven in Nederland gehalveerd

foto ANP

Dat blijkt uit de publicatie van de tarieven van zakelijke post, die de consumentenwaakhond ACM gisteren publiceerde. „PostNL kwam in eerste instantie op een hoger tarief uit. Na gesprekken zijn we tot nieuwe voorstellen gekomen”, zegt een woordvoerder van de ACM. Het lijvige document ligt nu voor ter consultatie bij alle marktpartijen, waarna er eind dit jaar een definitief besluit valt over de tarieven.

Een aantal jaar geleden is besloten dat andere postbedrijven gebruik mogen maken van het netwerk van PostNL, omdat ze soms in bepaalde regio’s bijvoorbeeld geen bezorgers hebben. Daardoor vangt PostNL minder voor deze post dan als ze zelf de bezorging gedaan zou hebben.

Het postbedrijf heeft daarom in februari een winstwaarschuwing afgegeven, omdat er meer post was aangeleverd door concurrenten aan PostNL. Het kost het postbedrijf naar schatting €50 tot €70 miljoen extra op jaarbasis, zo stelde topvrouw Herna Verhagen in februari bij de publicatie jaarcijfers. Ongeveer 90% van het totale volume in Nederland betreft zakelijke post.

Uit het rapport blijkt dat PostNL bijvoorbeeld een kleine €3 voor een brievenbuspakketje wilde vragen aan een andere postaanbieder, maar het uiteindelijke voorstel komt uit op een tarief van €1,50.

„Er is er geen aanleiding om aan te nemen dat de tarieven uit het besluit te laag zijn vastgesteld”, zo stelt de ACM in het rapport. „Bovendien geven deze de juiste prikkel aan postvervoerbedrijven om hun post zelf te vervoeren als hiervoor een reële business case bestaat.”

Het rapport bestaat uit een rekenexercitie voor de zogenaamde ’last mile’. „We bestuderen wat dit voor ons betekent”, zegt directeur Rob Brakenhoff van Sandd in een reactie. Ook PostNL zegt het voorstel ’te bestuderen’.

Of de voorgestelde prijzen de verwachte financiële impact van €50 tot €70 miljoen van het afdwingen van concurrentie nog groter zal worden, is op dit moment nog niet bekend. Insiders schatten dat het PostNL meer geld zal kosten. „We zullen van de aankomende consultatie gebruikmaken om onze zienswijze nogmaals kenbaar te maken”, zegt de woordvoerder van PostNL.

Het postbedrijf werd in januari al teruggefloten door de rechter, omdat ze een hoger tarief voor deze postbedrijven in rekening bracht dan voor haar zakelijke klanten. Hiertegen is PostNL in beroep gegaan, zo meldt een zegsvrouw van PostNL.

Topvrouw Herna Verhagen wil zo snel mogelijk een consolidatie van de postmarkt. „Liberalisatie is niet meer de oplossing van nu”, zei de PostNL-topvrouw onlangs.

Bekijk meer van