Nieuws/Financieel
2054794915
Financieel

Nu ook Nederlandse claim tegen Philips om slaapapneu-apparaten

Amsterdam - Ook gebruikers van slaapapneu-apparaten in Nederland hebben een claim ingediend tegen Philips. Vier gebruikers van de Dreamstation I willen op kosten van Philips laten onderzoeken of hun gezondheid mogelijk schade heeft opgelopen door het gebruik van de apparaten waar het zorgtechnologieconcern dit voorjaar voor waarschuwde.

Philips nam die stap nadat was gebleken dat bij het gebruik van verkeerde schoonmaakmiddelen geluidswerend schuim dat in de apparaten zit verwerkt, kan afbrokkelen. Daarbij kunnen deeltjes in de luchtwegen van patiënten terechtkomen. Bij het verweren van het schuim kunnen ook kankerverwekkende gassen vrijkomen.

Van duizeligheid tot astma en longkanker

Volgens de advocaten Mark de Hek en Saskia de Groot van Sap Letselschade Advocaten, die de vier Nederlanders bijstaan, gaat het om mensen die klachten kregen nadat ze jarenlang gebruik hebben gemaakt van het apparaat, ’waarvan Philips nu aangeeft dat het ernstig levensbedreigend letsel kan veroorzaken’. Een van hen lijdt aan longkanker, terwijl de persoon nooit had gerookt, zegt De Hek. . De producent moet deze bezorgheid wegnemen door onafhankelijk onderzoek te vergoeden”, schrijven de advocaten in een persbericht. In Nederland maken volgens hen ongeveer 50.000 patiënten gebruik van de apparaten.

De vier patiënten hebben uiteenlopende klachten, die allemaal genoemd worden in de waarschuwing die is uitgegaan, vertelt De Hek. „Klachten lopen uiteen van moeiheid, duizeligheid en hoofdpijn tot astma en zelfs longkanker. We willen onafhankelijk onderzoek naar hun individuele apparaten om vast te kunnen stellen of die gebreken vertonen. Als dat zo is, kan dat een startpunt zijn om te onderzoeken of er een redelijk vermoeden kan bestaan dat hun klachten daarmee samenhangen.”

Ozon

Een woordvoerder van Philips kan niet inhoudelijk ingaan op de aansprakelijkstelling. Volgens hem blijft het concern de veiligheidsmelding met betrekking tot de apparaten zeer serieus nemen. De onderneming streeft ernaar het probleem zo goed en snel mogelijk op te lossen, aldus de zegsman.

Het probleem zou zich vooral voordoen in de Verenigde Staten, waar - tegen de instructies van Philips in - weleens met ozon wordt gewerkt om apparaten schoon te maken. In Noord-Amerika hebben diverse partijen Philips al voor de rechter gedaagd om schadevergoeding te eisen. In Nederland zijn volgens de woordvoerder voor de terugroepactie nooit klachten zijn geweest.

Terugroepactie

Philips is inmiddels een terugroepactie begonnen om apparaten te repareren of te vervangen. In totaal heeft de onderneming €500 miljoen opzijgezet om de problemen op te lossen.