Nieuws/Financieel
2061820262
Financieel

Chocoladereep Toblerone verliest Zwitserse identiteit

Toblerone voor Zwitserland belangrijk handelsmerk.

Toblerone voor Zwitserland belangrijk handelsmerk.

BERN (ANP/AFP) - De bekende driehoekige chocoladerepen van Toblerone gaan binnenkort zonder de tekst ’of Switzerland’ door het leven.

Toblerone voor Zwitserland belangrijk handelsmerk.

Toblerone voor Zwitserland belangrijk handelsmerk.

De Amerikaanse eigenaar Mondelez van het Zwitserse merk wil de repen namelijk niet alleen in de huidige fabriek in Bern produceren, maar vanaf volgend jaar ook in Slowakije.

De aangekondigde stap is volgens Mondelez nodig om aan de „groeiende internationale vraag” te voldoen, maar ligt in Zwitserland gevoelig. Sinds 1908 werd Toblerone namelijk alleen maar in Bern gemaakt.

Nu gaat Toblerone succesvolle Zwitserse producten als Milka achterna, benadrukte de krant Le Temps. Ook die chocolade wordt niet meer alleen in Zwitserland gemaakt en mag dus niet meer als Zwitserse chocolade worden verkocht. Bij Toblerone ligt het nog gevoeliger omdat het logo zowel de Matterhorn als de beer uit het wapen van Bern bevat.

Mondelez benadrukt wel in de fabriek in Bern te blijven investeren. Door de extra fabriek in Slowakije moet ruimte komen om de fabriek in Bern beter te benutten zodat daar „miljoenen extra repen” kunnen worden gemaakt.

Jaarlijks worden er zeven miljard Toblerone-repen gemaakt, waarvan 97 procent naar 120 landen wordt geëxporteerd. De driehoekige repen zijn bijvoorbeeld op vrijwel elk vliegveld te koop in de taxfree-winkels. Volgens Mondelez gaat er in dergelijke winkels elke twee seconden een Toblerone-reep over de toonbank.