Nieuws/Financieel

Bedrijven investeren onvoldoende in technologie

Cybercriminelen hebben vrij spel

Slechts 40% van de Nederlandse ceo’s meent dat hun organisatie zich goed heeft beschermd tegen cybercriminaliteit en dat klantgegevens veilig zijn, blijkt uit onderzoek van KPMG.

Slechts 40% van de Nederlandse ceo’s meent dat hun organisatie zich goed heeft beschermd tegen cybercriminaliteit en dat klantgegevens veilig zijn, blijkt uit onderzoek van KPMG.

FOTO REUTERS

Nederlandse bedrijven zijn slecht voorbereid op aanvallen van cybercriminelen. Slechts 40% van de Nederlandse ceo’s meent dat hun organisatie zich goed heeft beschermd tegen cybercriminaliteit en dat klantgegevens veilig zijn.

Slechts 40% van de Nederlandse ceo’s meent dat hun organisatie zich goed heeft beschermd tegen cybercriminaliteit en dat klantgegevens veilig zijn, blijkt uit onderzoek van KPMG.

Slechts 40% van de Nederlandse ceo’s meent dat hun organisatie zich goed heeft beschermd tegen cybercriminaliteit en dat klantgegevens veilig zijn, blijkt uit onderzoek van KPMG.

FOTO REUTERS

Dat meldt accountants- en adviesorganisatie KPMG in zijn jaarlijkse CEO Outlook, een onderzoek onder 1300 ceo’s wereldwijd. Desalniettemin meent 80% van de Nederlandse topmanagers dat een goede strategie om cybercriminaliteit te voorkomen nodig is voor het vertrouwen in de onderneming.

Hoewel zij het in grote meerderheid belangrijk vinden voor het vertrouwen, is het opvallend dat de ceo in de strijd tegen cybercriminelen maar een beperkte rol voor zichzelf ziet, zegt Rob Fijneman, ceo en head of advisory van KPMG. ,,Slechts een op de drie bestuursvoorzitters beschouwt de bescherming van klantgegevens als een van de belangrijkste, persoonlijke verantwoordelijkheden.”

Dat bedrijven hier niet goed voorbereid zijn op cybercriminaliteit kan liggen in het feit dat Nederlandse ceo’s in tegenstelling tot buitenlandse topmanagers erg terughoudend zijn in het toepassen van nieuwe technologieën. Investeringen zijn vooral gericht op het oplossen van acute problemen.

Geen strategisch plan

Nederlandse topmannen en topvrouwen investeren wel in technologieën, maar er zit zelden een strategisch plan achter die investeringen. Bij 60% van de Nederlandse bedrijven zijn de technologie-investeringen tactisch van aard en voor de korte termijn.

Dat komt volgens Fijneman waarschijnlijk omdat een meerderheid van de Nederlandse topbestuurders zegt in het verleden veel geld te hebben verloren aan investeringen in verkeerde opkomende technologieën. ,,Bijna 90% geeft aan dat de leiding van de onderneming een onverklaarbare drang heeft om op korte termijn inzicht te krijgen in het rendement van alle investeringen.”

Die houding zit ook wel enigszins in het dna van het Nederlandse topmanagement. In vergelijking met buitenlandse ceo’s hechten Nederlandse topbestuurders meer dan gemiddeld aan een organische groei van de onderneming, dus een groei uit bestaande activiteiten.

Het gebrekkige vertrouwen in nieuwe technologieën betekent niet dat er helemaal geen goede initiatieven zijn. Zo is Heineken met Beerwulf, een webshop van speciaalbieren, zo succesvol dat de site al snel op eigen benen kon staan. Ook Achmea presteert het om zich steeds meer als digitale verzekeraar te presenteren door de tactische inzet van technologie.

,,Op terreinen waar de ceo wel bekend is, kiest hij duidelijk voor een heel andere aanpak”, verklaart Fijneman. ,,Zo zien we dat hij op de arbeidsmarkt zeer proactief en strategisch opereert.”

Daarentegen zeggen ceo’s nauwelijks te geloven in besluitvorming op basis van data-analyse. Ruim de helft van de ondervraagde topbestuurders geeft aan de afgelopen drie jaar de inzichten uit data-analyses te hebben genegeerd.