Nieuws/Financieel
2067802404
Financieel

Unilever verrast positief met onderliggende omzetgroei

Levensmiddelenconcern Unilever heeft over het derde kwartaal met de onderliggende omzetgroei beter gepresteerd dan analisten vooraf hadden voorzien.

In het voorbije kwartaal steeg de onderliggende omzetgroei bij Unilever naar 4,4%. In doorsnee werd gerekend op een plus van 1,3%. Het bedrijf profiteerde daarbij van een hoger verkoopvolume in ontwikkelde en opkomende markten en iets hogere verkoopprijzen.

Volgens Unilever zette het herstel in China verder door en was er sprake van groei in India en Brazilië. In Noord-Amerika gingen de zaken voorspoedig, maar in Europa daalden de verkopen. Dat had mede te maken met lagere verkopen aan de horeca zoals bijvoorbeeld ijsjes. Ook had Unilever te kampen met prijsdruk in Europa.

Topman Alan Jope van Unilever verklaarde in een toelichting dat het nog veel te vroeg is om te hopen op snel economisch herstel van de coronacrisis. De markten zijn nog steeds erg onrustig, aldus Jope.

De omzet bij Unilever kwam in het derde kwartaal uit op €12,9 miljard, een daling van 2,4% in vergelijking met een jaar eerder. De consensus bij analisten ging uit van een omzet naar €12,7 miljard.

"Spijkerharde euro"

Dit vindt DFT-verslaggever Edwin van der Schoot:

„Unilever verkocht ruim 4% meer levensmiddelen, schoonmaakartikelen en shampoos, maar zag de omzet in euro’s juist met een dikke 4% krimpen, met name vanwege de spijkerharde euro, die wisselkoersen net als bij andere bedrijven met veel blootstelling aan opkomende markten en de VS, voor Europese bedrijven zeer ongunstig laat uitpakken. China, India en Brazilië trekken samen met de VS de kar voor Unilever, in Europa valt met name de verkoop van ijs in toeristische oorden erg tegen.”

Volg Edwin van der Schoot via Twitter.

In het afgelopen kwartaal zette het concern een belangrijke stap in het versimpelen van zijn bedrijfsstructuur. Zowel de Nederlandse als de Britse aandeelhouders van de onderneming gingen akkoord met de verhuizing van het bedrijf naar het Verenigd Koninkrijk.

Unilever kent nu nog zowel een Brits als een Nederlands onderdeel en hoofdkantoren in Londen en Rotterdam. Het verhuisplan wordt na de goedkeuring van de aandeelhouders naar verwachting eind november formeel doorgevoerd.