Nieuws/Financieel
2068962
Financieel

Verkeerde overboekingen dalen met de helft na introductie

Betaalvangnet ook bij ING, SNS, ASN en RegioBank

UTRECHT - Na Rabobank, voeren ook ING, SNS, ASN en Regiobank de speciale extra controle die verkeerde overboekingen tegenhoudt.

ING maakt de zogenoemde IBAN-Naam Check vanaf vandaag stapsgewijs beschikbaar voor internetbankieren. Pas in de zomer zit het door Rabobank ontwikkelde vangnet voor verkeerde overboekingen ook in de app van ING.

De Volksbank doet het omgekeerde. Het moederbedrijf van SNS, ASN en Regiobank activeert de IBAN-Naam Check eerst in de app van deze banken, en pas later in het internetbankieren. „Wij doen dit omdat meer klanten met de app bankieren”, zegt Esther Stegman, productmanager Betalen bij De Volksbank.

Rekeninghouders bij ABN Amro worden pas ‘rond de zomer’ beschermd voor verkeerde of valse overboekingen met de IBAN-Naam Check, laat een woordvoerder weten.

Schade

Rabobank meldt dat de klanten van de bank 70% minder kwijt zijn aan spooknota’s sinds de bank eind vorig jaar de techniek die bij een overboeking naam en rekeningnummer controleert invoerde. Het schadebedrag is hierdoor teruggebracht naar €100.000 per maand, laat een woordvoerder weten. Het aantal naar een verkeerd rekeningnummer overgeboekte betaling daalde met de helft. „Elke dag voorkomt de IBAN-Naam Check 1500 betalingen naar opgeheven rekeningen”, aldus Rabobank.

Dat het aantal verkeerde overboekingen niet naar nul is gedaald, komt volgens Rabobank omdat klanten waarschuwingen van de IBAN-Naam Check ook kunnen negeren: „De klant heeft het laatste woord. Zij kunnen denken dat zij toch het juiste naam en rekeningnummer hebben, maar blijken achteraf een verkeerde naam uit hun adressenboek gekozen te hebben geselecteerd.”

Oplichters

De Volksbank stipt aan dat consumenten of bedrijven toch ook blijven trappen in nieuwe oplichtingstechnieken met valse facturen. „Het komt voor dat oplichters mensen bellen en zeggen dat ze de waarschuwing van de IBAN-Naam Check moeten negeren”, Stegman. „Maar terwijl juist alle alarmbellen zouden moeten afgaan, komt het toch voor dat iemand aan de telefoon meer wordt vertrouwd dan een melding van de bank op het scherm.”