Financieel/Geld
2093927
Geld

’Reizen met korting in ov duurder dan zonder’

De computers van verschillende ov-aanbieders zijn niet in staat om de meest gunstige prijs te berekenen.

De computers van verschillende ov-aanbieders zijn niet in staat om de meest gunstige prijs te berekenen.

AMERSFOORT - Wie met een kortingskaart in het openbaar vervoer reist, is soms duurder uit dan iemand die zonder abonnement in- en uitcheckt. Vervoerders zijn niet in staat om de voor reizigers meest gunstige tarieven te berekenen, waarschuwt OV Loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer.

De computers van verschillende ov-aanbieders zijn niet in staat om de meest gunstige prijs te berekenen.

De computers van verschillende ov-aanbieders zijn niet in staat om de meest gunstige prijs te berekenen.

Volgens de ombudsman worden ’aanzienlijke aantallen’ reizigers met een abonnement op die manier gedupeerd.

Als de poortjes op een station, bijvoorbeeld om veiligheidsredenen dicht zijn, zoals op Amsterdam Sloterdijk, kan het voorkomen dat reizigers bij het overstappen eerst moeten uitchecken en dan weer inchecken. Dan wordt extra geld van het saldo op hun ov-chipkaart afgeschreven.

De ombudsman vindt het onredelijk en onaanvaardbaar dat de chipsystemen niet altijd met het meest gunstige tarief rekenen. „De systemen mogen geen excuus zijn voor onredelijke uitkomsten.”

Dat reizigers met een los kaartje in sommige gevallen goedkoper uit zijn dan vaste klanten met een ov-chipkaart vindt de ombudsman vreemd. Zo’n papieren kaartje is bedoeld voor wie slechts af en toe van het openbaar vervoer gebruikmaakt.

Gisteren waarschuwde aftredend Rover-voorzitter Arriën Kruyt in De Telegraaf al dat het Nederlandse ov-systeem simpeler moet.

„Ov-bedrijven doen te weinig om klanten het voordeligste tarief te laten betalen”, aldus het OV loket. Die wil dat er een systeem komt waarbij de reizigers automatisch het voordeligste tarief betalen. „Zolang dat er niet is, moet goed geregeld worden dat mensen hun te veel betaalde geld terugkrijgen.”

Volgens de NS gaat het „om kleine bedragen en uitzonderlijke gevallen” en is er geen sprake van grote aantallen gedupeerden. „Maar we willen wel voorkomen dat mensen te veel betalen, door reizigers te informeren. Gebeurt het onverhoopt toch, dan zorgen we dat je dat geld terugkrijgt”, zegt een woordvoerder.