Webshop Mo Bicep aangepakt vanwege nepvolgers en neplikes
Vlogger Mo Bicep moet stoppen met het inzetten van nepvolgers en neplikes.
Ⓒ Hollandse Hoogte / Novum RegioFoto
DEN HAAG (AFN) - Webshop Bicep Papa van influencer Mo Bicep moet van marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) stoppen met het inzetten van nepvolgers en neplikes op sociale media als Instagram. Daarmee worden consumenten misleid, omdat ze zo een te positief beeld krijgen van het bedrijf en de producten.
Vlogger Mo Bicep moet stoppen met het inzetten van nepvolgers en neplikes.
Ⓒ Hollandse Hoogte / Novum RegioFoto
Als Bicep Papa daar niet mee stopt, moet het een dwangsom betalen die kan oplopen tot €100.000. De webshop zegt inmiddels geen gebruik meer te maken van nepvolgers en neplikes.
Nepvolgers
Bicep Papa, dat voedingssupplementen en aanverwante producten verkoopt, maakt veel reclame via sociale media. Volgens onderzoek van de ACM kocht het bedrijf tussen september 2018 en augustus vorig jaar 98.000 nepvolgers, die niet van echt te onderscheiden zijn, en 27.000 neplikes. Het is de eerste keer dat de toezichthouder een bedrijf hiervoor straft.
De ACM heeft de afgelopen bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en die gemaand daarmee te stoppen. De toezichthouder heeft daarbij ook klantenbestanden gevorderd waarmee bedrijven en influencers die consumenten hebben misleid zullen worden aangepakt.
DFT Geld
Elke week wat u moet weten over personal finance.
Ongeldig e-mailadres. Vul nogmaals in aub.
Lees hier ons privacybeleid.