Financieel/Geld
2114878757
Geld

Bescherming klant bij grote webwinkels niet op orde

Amsterdam - Nooit een pakketje besteld of ontvangen, maar wel de rekening krijgen? Dan ben je mogelijk slachtoffer geworden van bestelfraude. Grote webwinkels gaan hun klanten hier vanaf nu beter tegen beschermen.

De Consumentenbond voerde een steekproef uit bij dertig populaire webwinkels. Bij vijf hiervan waren klanten niet goed beschermd tegen fraude met gelekte of geraden wachtwoorden. Vooral klanten met een simpel wachtwoord lopen dus risico.

De meeste onderzochte winkels gaan de suggesties van de bond om hun klanten beter te beschermen doorvoeren.

Zwak wachtwoord

Je loopt risico als criminelen je wachtwoord kunnen raden. Zij doen dan vanuit jouw account een bestelling, veranderen het bezorgadres in hun eigen adres en kiezen voor de mogelijkheid van achteraf betalen. Als gedupeerde ontvang je geen bestelling, maar wel de rekening.

De meeste webshops voorkomen dit door de optie achteraf betalen te blokkeren als er voor een ander bezorgadres wordt gekozen. Of ze bieden een betaalmethode aan waarvoor een extra wachtwoord nodig is.

Bij Bol.com, Bonprix, Plein, Wehkamp en Zalando ontbrak deze beveiliging vooralsnog. Deze winkels gaan hiermee aan de slag.

E-mailadres

Bij Bonprix en Plein konden fraudeurs ook nog eens klantengegevens aanpassen, zoals het e-mailadres. Daarmee voorkomen ze dat de eigenlijke klant de bevestiging van de bestelling onder ogen krijgt.

Bij Bol, Wehkamp en Zalando kon dit niet zo makkelijk. Klanten die hun mail goed in de gaten houden, kunnen dus voorkomen dat zij slachtoffer worden.

De Consumentenbond vindt ook de procedure voor klanten die slachtoffer zijn van de fraude te omslachtig. Ook daar gaan de betreffende webshops mee aan de slag.

safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd
safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd