Nieuws/Financieel

Klant mist deskundig personeel in winkel

Klant heeft graag hulp bij het winkelen.

Klant heeft graag hulp bij het winkelen.

Klanten voelen zich in winkels nauwelijks serieus genomen. Ruim 83% van de Nederlandse klanten zegt meer te weten over de aangeboden artikelen dan de verkoper zelf, blijkt uit onderzoek in opdracht van Manhattan Associates onder vierduizend consumenten en honderd winkeliers.

Klant heeft graag hulp bij het winkelen.

Klant heeft graag hulp bij het winkelen.

Dat is slecht nieuws voor de detaillisten, want een grote meerderheid van zowel de klanten (55-65%) als de winkeliers (70+%) vindt dat het de belangrijkste taak van het personeel in fysieke winkels is om de klant met raad en daad bij te staan. Ook zien ze deskundig personeel als het wapen in de strijd tegen de almaar groeiende online winkels, die het kopen zo gemakkelijk en goedkoop maken.

Geen verbetering

Vorig jaar werd eenzelfde onderzoek gedaan. Toen ergerde driekwart van de consumenten zich aan het winkelpersoneel. „Het verbetert niet”, zegt Pieter van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates.

„Winkeliers laten veel kansen liggen. Ze zijn er veel te veel op gericht dat online hen kapotmaakt en vergeten dat ze zelf een groot potentieel in hun eigen winkel laten liggen.”

Lees meer over