Nieuws/Financieel
2121051260
Financieel

Ikea doet niet mee aan tienminutenshoppen

Klanten mogen wel naar de winkel komen na een online gesprek.

Klanten mogen wel naar de winkel komen na een online gesprek.

Ikea Nederland is niet van plan om de winkels vanaf 3 maart te openen zodat het voor klanten mogelijk wordt om op afspraak te winkelen. Dat heeft de Zweedse meubelketen besloten.

Klanten mogen wel naar de winkel komen na een online gesprek.

Klanten mogen wel naar de winkel komen na een online gesprek.

„Het is goed nieuws voor retailers die dit willen aanbieden, maar voor ons, een winkel met gemiddeld 25.000 vierkante meters aan oppervlakte, is het geen optie en niet rendabel om winkelen op afspraak voor alle klanten mogelijk te maken. Onze focus blijft het verbeteren van de online-ervaring en de Bestellen en Ophalen-service”, zegt een woordvoerder.

Klanten die gebruikmaken van de digitale planservices, bijvoorbeeld voor keukens, krijgen de mogelijkheid om vanaf 3 maart, aanvullend op de digitale afspraak, naar de winkel te komen. „Mocht de klant na het online gesprek toch nog willen langskomen in de winkel om een product of materiaal in het echt te bekijken, is dat mogelijk op een specifiek tijdstip onder begeleiding van een medewerker. Uiteraard met inachtneming van alle maatregelen en een gezondheidscheck vooraf.”

Tijdvak

Winkels kunnen vanaf 3 maart onder voorwaarden open. Winkeliers mogen twee klanten per verdieping ontvangen die zich minimaal vier uur van tevoren hebben aangemeld. Klanten komen in tijdvakken van minstens tien minuten; als ze na drie minuten klaar zijn, moet de volgende nog zeven minuten wachten.

Ikea Nederland is groot voorstander om de winkels volledig te heropenen. „We missen onze klanten. We blijven enorm uitkijken naar de tijd dat we de winkels weer volledig kunnen heropenen en alle klanten weer mogen ontvangen in onze winkels. We hebben vanaf de eerste golf laten zien dat we met de genomen maatregelen de winkels op een veilige en verantwoorde manier kunnen openen. Zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten”, aldus het Zweedse bedrijf.

Discounter Action is druk bezig met het opzetten van een digitaal systeem, zodat klanten online kunnen reserveren. ,,Het is een hele klus en we worden overspoeld met telefoontjes om een afspraak te regelen. Dat gaat dus niet werken met 395 winkels”, zegt een woordvoerder.

Action verwacht na het weekend meer duidelijkheid te kunnen geven. ,,We rekenen erop dat we acht klanten per uur kunnen ontvangen. Wij gaan ook door met click & collect dus teleurgestelde klanten kunnen altijd op die manier hun spullen kopen.”