Financieel/Geld

Uitzendbureaus negeren kandidaat met buitenlandse naam

Door Martijn Klerks

Voormalig minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) streed de afgelopen jaren al tegen discriminatie bij sollicitaties.

Voormalig minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) streed de afgelopen jaren al tegen discriminatie bij sollicitaties.

ANP

Uitzendbureaus hebben nog grotere problemen met het tegengaan van discriminatie dan gedacht. Kandidaten met een ’vreemde’ naam die hun cv opsturen, komen in meer dan een kwart van de gevallen niet in de kaartenbak terecht.

Voormalig minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) streed de afgelopen jaren al tegen discriminatie bij sollicitaties.

Voormalig minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) streed de afgelopen jaren al tegen discriminatie bij sollicitaties.

ANP

Dat concludeert de website CVSter na eigen onderzoek. De online sollicitatiehulp stuurde honderden nep-cv’s naar bedrijven, en hield met speciale software bij of de e-mails en bijgevoegde cv’s werden geopend.

Discriminatie

Resultaat: als de sollicitant een buitenlands ogende naam heeft, nemen medewerkers van uitzendbureaus in maar 71% van de gevallen de moeite om het cv te bekijken. Een ’Nederlands’ cv wordt altijd gelezen. Daarmee bezondigen uitzenders, die zichzelf graag afficheren als opstapje voor mensen die moeilijk aan een baan komen, zich vaker aan discriminatie dan werkgevers in de zorg, het onderwijs en de detailhandel.

Het is zeker niet voor het eerst dat uitzenders op discriminatie worden betrapt. Het tv-programma Radar onthulde onlangs nog dat intercedenten ’op grote schaal’ opdrachtgevers ter wille zijn die liever geen allochtone uitzendkrachten hebben. Toen beloofden de uitzenders onder meer een meldpunt tegen dit soort verzoeken.

Schuldbewust

Uit het onderzoek van CVSter blijkt dus dat uitzendbureaus ook zonder druk van een opdrachtgever, uit eigen beweging, op oneigenlijke gronden selecteren. De sector reageert schuldbewust. De twee werkgeversclubs in de branche, ABU en NBBU, voelen zich allebei ’gesterkt’ in hun antidiscriminatieplannen.

„Ondernemers en directies denken soms ten onrechte dat de mensen in hun organisatie weten hoe ze moeten omgaan met discriminatie”, zegt een NBBU-woordvoerder. De ’kleine’ uitzendersbond deed al aan voorlichting en trainingen om discriminatie tegen te gaan, maar „we gaan meer doen”.

Hardnekkig probleem

Grote broer ABU, waar ook marktleider Randstad lid van is, noemt arbeidsmarktdiscriminatie ’helaas een bekend probleem’. Een woordvoerder noemt dat probleem ook nog ’hardnekkig’: „Oplossen is een zaak van de lange adem.”

Lees meer over