Nieuws/Financieel
2128185104
Financieel

Google belooft gebruikers niet meer te volgen

Amsterdam - Internetreus Google stopt met alle technieken waarmee gebruikers individueel gevolgd worden terwijl ze over het internet surfen. Dat heeft het bedrijf woensdag in een blog bekendgemaakt.

Googles internetbrowser Chrome laat momenteel nog het gebruik van zogeheten ’third party cookies’ toe, kleine stukjes software, die bijhouden welke sites gebruikers bezoeken tijdens het surfen op internet. Die gegevens worden gebruikt om te bepalen waar iemand in geïnteresseerd is, zodat adverteerders weten wie ze met welke advertenties moeten bestoken. Tegen het volgen van individuele gebruikers is de laatste jaren steeds meer weerstand ontstaan onder privacy-autoriteiten en consumenten.

Vorig jaar maakte Google bekend in 2022 te stoppen met cookies via Chrome, waarmee de veruit grootste browser in de markt het voorbeeld volgt van concurrenten als Safari, Firefox en Edge.

Vandaag maakte Google ’expliciet’ bekend dat het ook geen andere technieken in zal zetten of te ontwikkelen waarmee mensen individueel gevolgd kunnen worden tijdens hun gangen op internet. „Om ervoor te zorgen het internet open en toegankelijk blijft voor iedereen, zullen we allemaal meer moeten doen om de privacy te beschermen – en dat betekent een einde aan niet alleen ’third-party cookies’, maar ook aan alle technologie die wordt gebruikt om individuele personen te volgen terwijl ze over het internet surfen.”

Andere technieken

In de wereld van digitale advertenties was al langer duidelijk dat het eind in zicht was voor cookies van derde partijen (dus niet de eigenaar van de website die een gebruiker op dat moment bezoekt). Met de aankondiging van Google dat het ook geen andere technieken wil die de gebruiker volgen, maakt het duidelijk dat het ook niets ziet in alternatieven waarmee gebruikers geïdentificeerd kunnen worden. Die worden wel ontwikkeld als alternatief voor de cookies die nu gaan verdwijnen, maar Google zegt ’niet te geloven dat deze oplossingen voldoen aan de toenemende verwachtingen van gebruikers als het gaat om privacy of bestand zullen zijn tegen de zich snel ontwikkelende wettelijke beperkingen’.

Volgens Google zijn er inmiddels andere technieken waarmee het grote groepen gebruikers met gemeenschappelijke interesses op anonieme basis kan verzamelen, zodat adverteerders toch de gewenste doelgroepen kunnen bereiken met hun online advertenties via Googles kanalen. „Mensen hoeven niet te accepteren dat ze gevolgd worden over het web”, schrijft David Temkin, die Google verantwoordelijk is voor productmanagement, advertentie privacy en vertrouwen in de blog.

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo