Luchtvaartmaatschappij KLM moet haar vloot inkrimpen ten faveure van Franse piloten. Versneld moet er één Boeing 747 uit de vloot worden gehaald. Dat meldt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers in een brief aan de leden. De pilotenbond dreigt met acties. „Het is ondenkbaar dat eenzijdig in Frankrijk gemaakte afspraken leiden tot aanpassingen in de bedrijfsvoering bij KLM”, zegt de VNV in de brief. KLM heeft de vlootplanning aangepast en er zal één Boeing 747 vervroegd uit de vloot worden genomen. Precedent voor de toekomst „Het is nu een relatief klein probleem, maar de huidige gang van zaken kan een precedent zijn voor de toekomst. Dat willen wij niet”, zegt voorzitter Willem Schmid van de VNV in een toelichting aan De Telegraaf. Topman Ben Smith van Air France KLM en de Franse pilotenvakbond SNPL hebben eerder dit jaar besloten dat Air France er 2,5 vliegtuig bijkrijgt voor elk nieuw KLM-toestel. Dat was al een aanscherping van een eerdere verdeling die in Frankrijk werd afgesproken, waarbij Air France twee toestellen kreeg, als KLM er één ontving. Dit wordt de ’productiebalans’ genoemd. „Dit leidt tot discussie. De productiebalans is wellicht bij Air France hersteld, maar dus niet voor de groep. Een Frans probleem moet in de basis in Frankrijk worden opgelost”, zegt de VNV-voorman. ’Oneerlijke groei’ De pijn bij de vlootverdeling is dat KLM meer winst maakt dan Air France. Vanaf 2015 is KLM meer uren gaan vliegen met de vloot, waardoor ze ging groeien in kilometers en omzet. Bij Air France is deze slag uitgebleven, maar de Franse piloten vonden de groei van KLM ’oneerlijk’. Met de nieuwe verdeling worden deze oude afspraken van groei verdienen genegeerd. Bovendien geldt de afspraak voor langeafstandsroutes, waar Air France voor een gedeelte van het netwerk verliesgevend is. Zo investeert de luchtvaartcombinatie miljarden in deels verlieslatende groei. Al eerder zijn er eenzijdige afspraken gemaakt door de vorige topman Jean-Marc Janaillac van Air France KLM met de Franse pilotenbonden. „Toen is schriftelijk een afspraak gemaakt dat KLM er niet last van mag krijgen. Dat gebeurt dus nu wel. Het holdingbestuur heeft deze afspraak nog niet herbevestigd”, zegt Schmid. „Een ultieme optie is actievoeren. Het best is om met vier partijen een oplossing af te spreken. Dat is de enige manier om in de toekomst problemen te voorkomen”, zegt Schmid. KLM wilde maandag niet ingaan op de situatie, noch Air France KLM.