Nieuws/Financieel

Minister veegt reddingsplan vrachtvluchten Schiphol van tafel

ANP XTRA

Den Haag - Een plan om de vrachtsector op Schiphol te helpen is door minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) van tafel geveegd. De ’oplossing’ kan niet, omdat de nationale luchthaven niet verder mag groeien.

ANP XTRA

De cargosector zit al langer in de hoek waar de klappen vallen. Nu Schiphol het groeiplafond van maximaal 500.000 vliegtuigbewegingen aantikt krijgen vrachtvervoerders al meer start- en landingsrechten.

Met alle gevolgen van dien: meerdere bedrijven denken er nu over na om naar luchthaven Zaventem bij Brussel te vertrekken.

Crisis

Afgelopen najaar kwam het zelfs tot een heuse luchtvaartcrisis met Rusland: Moskou dreigde het luchtruim te sluiten voor Nederlandse maatschappijen als er niet meer start- en landingsrechten zouden worden toegekend aan een Russisch vrachtbedrijf.

Onder druk van Den Haag is er door de luchtvaartmaatschappijen en Schiphol een zogeheten ‘local rule’ bedacht om te zorgen dat zogeheten slots die niet gebruikt worden naar de vrachtvervoerders gaan.

Risico overschrijding

Minister Van Nieuwenhuizen laat nu weten dat ze de oplossing die de sector heeft bedacht niet kan goedkeuren. De manier waarop het plan nu is opgeschreven kan volgens haar zorgen voor nog meer vluchten.

„Hiermee ontstaat het risico van overschrijding van het afgesproken maximum van 500.000 vliegtuigbewegingen op jaarbasis tot en met 2020. Ik wil dat risico niet lopen omdat ik vast wil houden aan dit maximum”, legt de bewindsvrouw uit.

De minister roept de sector nu op om met een aangepast lokaal richtsnoer te komen waarin rekening wordt gehouden met het groeiplafond.