Nieuws/Financieel

Suikervrije rage treft Starbucks

ANP

Jarenlang was de ijskoude frappuccino de zomerse bestseller bij koffieketen Starbucks en een trendsetter onder de luxekoffie’s. De frappuccino verliest terrein onder consumenten die calorieën willen schrappen.

ANP

Starbucks zag verkopen van de favoriet, goed voor 11% van de omzet, en bestaand uit koffie, ijs, siroop en melk met 3% op jaarbasis teruglopen.

Dat blijkt vooral te wijten aan de doorzettende fitnessrage onder klanten en de trend om minder suiker te gebruiken, aldus Starbuck-topman Kevin Johnson deze week tijdens een presentatie

Prijsactie werkte

In de grote ’16-ounce’ creme frappuccino zitten 400 calorieën met 63 gram suiker. Voor een tall-versie van de koude mixdrank betalen mensen in Nederland €3,45.

ANP XTRA

Eind vorig jaar voerde Starbucks verkopen van de frappuccino nog op met een happy hour-tarief. Toen die aanbieding afliep, zakten de verkopen terug. Mogelijk willen kopers het hoge tarief sindsdien niet langer betalen, aldus een zakenanalist bij Bernstein.

Het succes van de frappuccino leidde tot een serie gekopieerde dranken bij alle grote koffieketens.

In reactie op teruglopende omzetten meldde Starbucks minder goed presterende winkels te sluiten.

Bekijk meer van