Nieuws/Financieel

Hoogspanning om nieuwe topman Air France-KLM

ANP XTRA

PARIJS - De soap rondom de benoeming van een nieuwe topman van Air France-KLM bereikt vandaag een hoogtepunt, als het voltallige Frans-Nederlandse bestuur in Amstelveen bijeenkomt om spijkers met koppen te slaan over de toekomst.

ANP XTRA

Volgens ingewijden zou de kandidatuur van Philippe Capron, nu financieel baas van Veolia, alweer worden ingetrokken. De weerstand tegen deze ‘politieke voordracht uit de Franse eliteschool’ is met name aan de kant van KLM en vakbonden groot. Capron heeft geen luchtvaartervaring.

De machtsstrijd tussen ‘oud en nieuw’ wordt naar verluidt op de spits gedreven. Het winstgevende KLM eist een volwassen eigen positie binnen de groep. Diverse gezaghebbende bronnen in Parijs bevestigen dat, maar de top van Air France en KLM wilde gisteravond geen enkel commentaar geven.

Tegenstelling

De spanning binnen de Air France-KLM groep is om te snijden. De tegenstellingen worden steeds harder. De komende twee dagen worden er knopen doorgehakt over een nieuwe strategie, waarbij ook de gewenste ceo aan de orde komt.

Het huidige aanstellingscomité, waarin de Franse staat een belangrijke stem heeft, lijdt volgens analisten gevoelig gezichtsverlies als Capron inderdaad wordt afgeserveerd, nog voordat zijn kandidatuur officieel bekend is gemaakt. In dat comité zit Aegon-topman Alexander Wynaendts.

,,Wij willen niemand beschadigen, maar het is in ieders belang dat de juiste keuze wordt gemaakt in zo’n cruciale benoeming. Zorgvuldigheid moet nu even boven snelheid gaan. De nieuwe bestuursvoorzitter moet echt in het hele plaatje passen, ook bij KLM”, vindt gezagvoerder Steven Verhagen, oud voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.

Hij is één van de Frans-Nederlandse personeelsleden van Air France-KLM die een brandbrief hebben gestuurd naar de commissarissen om goed na te denken alvorens een besluit te nemen. ,,De nieuwe groepsleider moet snel belangrijke beslissingen nemen, anders dreigt hetzelfde lot als Sabena en Alitalia. Ook de ondernemingsraad van KLM en aandeelhouder Delta hebben scherpe kritiek op het Franse beleid.

Explosief

De situatie binnen Air France-KLM is volgens Verhagen explosief. ,,Niemand wil een fiasco met de aanstelling van de verkeerde topman. Je kunt je als nieuwe ceo geen 3-0 achterstand veroorloven bij je aantreden. Dan slaat de vlam zo weer in de pan.”

Voorzitter Robert Swankhuizen van de KLM-technici NVLT maakt zich eveneens grote zorgen. ,,De invloed van de Franse regering wordt vervelend. Die kan zich beter als aandeelhouder terugtrekken. De cohesie tussen KLM en Air France moet verbeteren”, vindt hij.

,,Ik merk zorg bij KLM-medewerkers over de toekomst van het bedrijf en de samenwerking met Air France”, zegt bestuurslid Mathi Bouts. De KLM-purser zit in het 19-koppige bestuur, dat nu tijdelijk onder leiding staat van Anne-Marie Couderc.

Volgens Bouts zal er sprake zijn van een zware discussie, in plaats van de ‘voorgekookte benoeming’ waarin de Franse staat een flinke vinger in de pap heeft. Dit weekend lekte uit dat de commissarissen van KLM een gelijkwaardige positie eisen in de luchtvaartgroep. ,,Ik begrijp die zorg wel.”

KLM moet volgens Bouts waken voor hoogwaardige werkgelegenheid. ,,De trend van verplaatsing van werk is onmiskenbaar. We moeten zeggenschap houden.”

Bekijk meer van