Financieel/Geld

Financiële waakhond laat tanden zien

Vervroegd aflossen hypotheek vaak nog te duur

Door Redactie DFT

Niet alle geldverstrekkers houden zich netjes aan de regels.

Niet alle geldverstrekkers houden zich netjes aan de regels.

ANP

Amsterdam - Verschillende hypotheekaanbieders brengen nog altijd te veel geld in rekening bij consumenten die vervroegd willen aflossen. Volgens onderzoek van de financiële waakhond AFM blijkt dat meerdere huizenbezitters gedupeerd zijn door de opgelegde boeterente. De AFM overweegt om een aantal aanbieders aan te pakken.

Niet alle geldverstrekkers houden zich netjes aan de regels.

Niet alle geldverstrekkers houden zich netjes aan de regels.

ANP

De toezichthouder kwam vorig jaar met richtlijnen over hoeveel boeterente hypotheekverstrekkers mogen rekenen. Consumenten die na 14 juli 2016 te veel boeterente betaalden, moesten bovendien worden gecompenseerd. Van de vijftien onderzochte aanbieders zijn er negen die in minstens één dossier een te hoge vergoeding in rekening hebben gebracht, concludeerde de AFM.

De toezichthouder dringt er bij de aanbieders op aan dat zij hun fouten snel herstellen en aantonen dat zij hun berekeningswijze hebben aangepast. Ook moeten zij laten zien dat de informatie op de zogeheten aflosnota wordt verbeterd.

De banken zijn bereid om met de AFM te bekijken op welke manier die informatieverstrekking nog beter kan worden, zo meldde de Nederlandse Vereniging van Banken.

Vereniging Eigen Huis noemt de banken in een reactie „onzorgvuldig en hardleers”. „Het klantbelang staat nog steeds niet voorop bij de banken, hiermee wordt het vertrouwen in de financiële sector weer geschaad”, meent Nico Stolwijk van de belangenvereniging. De belangenvereniging voor woningbezitters zegt het verder te betreuren dat uit het AFM-rapport niet blijkt welke banken de fout ingaan en roept de banken op tot transparantie.

Ook de Consumentenbond reageert verbolgen op het nieuws. „Of het onwil is of onkunde, laat ik in het midden, maar het is onacceptabel dat banken fouten blijven maken en daarmee hun klanten ernstig benadelen”, zegt directeur Bart Combée.

„Het gaat hier om grote bedragen van soms wel duizenden euro’s. Daarbij blijkt ook nog eens uit het rapport van de AFM dat banken bijzonder onduidelijk zijn over hóe de boete wordt berekend. Consumenten kunnen zo moeilijk controleren of ze het juiste betalen.”