Financieel/Geld

Patiënt overlijdt, 15.000 euro voor telefonist huisartsenpost

Door Redactie DFT

De telefonist van een huisartsenpost volgde niet de protocollen.

De telefonist van een huisartsenpost volgde niet de protocollen.

ANP

Amsterdam - Een telefoniste van een huisartsenpost in Zeeuws-Vlaanderen, door wier fout een patiënt is overleden, krijgt bij haar ontslag 15.000 euro mee. Haar werkgever had eerder moeten opmerken dat ze de protocollen niet nauwgezet genoeg volgde, oordeelt het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch.

De telefonist van een huisartsenpost volgde niet de protocollen.

De telefonist van een huisartsenpost volgde niet de protocollen.

ANP

De vrouw was nog geen jaar gediplomeerd als ’triagist acute zorg’, de persoon die bepaalt of iemand naar een huisartsenpost mag komen, of bezoek krijgt van een huisarts. Een patiënt die om vijf uur ’s nachts belde en hoorbaar zwaar ademde, werd door de telefonist beoordeeld als niet urgent. Ze vergat de patiënt bovendien te zeggen dat die terug moest bellen als de klachten verergerden. De 80-jarige beller is kort daarna overleden.

Het was niet de eerste keer dat de medewerker van de huisartsenpost het telefoonprotocol naast zich neerlegde. In dat protocol staat onder meer dat een triagist goed moet luisteren naar de ademhaling van een patiënt en moet doorvragen naar de klachten. Bovendien had de telefoniste de inhoud van het gesprek moeten doorgeven aan een huisarts. Ook dat is niet gebeurd. Had de telefoniste zich wel aan de richtlijnen gehouden, dan was er een huisarts naar de patiënt gestuurd.

De organisatie waar de vrouw werkte, wist al eerder dat ze de telefoongesprekken niet op de juiste manier voerde. Al één keer was er door een fout van de vrouw sprake van een ’bijna-calamiteit’. Toch mocht ze zelfstandig gesprekken blijven voeren. Het initiatief om beter te worden, lag helemaal bij de telefoniste, constateert de Bossche gerechtshof.

Daarom had de telefoniste nooit zonder vergoeding mogen worden ontslagen. Ze krijgt niet alleen een ontslagvergoeding 15.000 euro mee, maar ook nog 3000 euro aan transitievergoeding. De huisartsenpost moet bovendien duizenden euro’s aan advocaat- en griffiekosten betalen, vindt het hof.

De huisartsenpost is het niet eens met dat oordeel, en overweegt een gang naar de Hoge Raad.