Financieel/Geld

Na vrouwen nu duwtje voor allochtonen naar de top

Door Martijn Klerks

ABN Amro’s laatste topbenoeming, die van Tom de Swaan (r.) als rvc-voorzitter, was niet diversiteits
bevorderend.

ABN Amro’s laatste topbenoeming, die van Tom de Swaan (r.) als rvc-voorzitter, was niet diversiteits bevorderend.

Foto Hollandse Hoogte

Werknemers met een niet-westerse achtergrond moeten de komende jaren, na de vrouwen, door het glazen plafond breken. Een handvol bedrijven brengt vandaag ’culturele diversiteitsdoelen’ naar buiten.

ABN Amro’s laatste topbenoeming, die van Tom de Swaan (r.) als rvc-voorzitter, was niet diversiteits
bevorderend.

ABN Amro’s laatste topbenoeming, die van Tom de Swaan (r.) als rvc-voorzitter, was niet diversiteits bevorderend.

Foto Hollandse Hoogte

Zo wil ABN Amro, een van die bedrijven, dat over tweeënhalf jaar 6% van haar top bestaat uit mensen met een niet-westerse achtergrond. In de subtop moet dat aandeel naar 7%. Nu zit de bank op 3 respectievelijk 4,5%.

De laatste topbenoeming bij het bedrijf was ’gewoon’ een witte man: Tom de Swaan werd president-commissaris. „Het blijft gaan om de beste persoon voor de beste plek”, zegt hoofd diversiteit en inclusie Nicole Böttger. De bank wil niettemin het gaspedaal indrukken om de diversiteit te vergroten. „We blijven goed kijken naar de shortlists voor topbenoemingen. Als daar alleen witte mannen op staan, sturen we die lijsten terug.”

Culturele diversiteit

De poging om meer culturele diversiteit aan de top van het bedrijfsleven te krijgen, komt van Talent naar de top, dezelfde stichting die zich beijvert voor een gelijke man-vrouwverhouding in de top van bedrijven.

De pilot culturele diversiteit waar de stichting nu mee start, moet snel worden uitgebreid, zegt directeur Yelly Weidenaar. „We staan nu op het niveau waar de vrouwen tien jaar geleden stonden. De doelen die ABN Amro stelt, vind ik ambitieus. Maar je moet doelen stellen, anders komt er niets in beweging.”

Diversiteitsvoorvechter Melvin Tjoe Nij, van Young Global People, noemt de doelen „een goede eerste stap”, maar blijft sceptisch. „Veel bedrijven zeggen dat ze diversiteit belangrijk vinden, maar dan nog mis ik elke vorm van urgentie.”

Lees meer over