Financieel/Ondernemen

GRENSVERLEGGER Combekk zet thuiskoks op goede spoor

Pannen van oude treinrails

Ondernemer Mark Suurbier gaat de concurrentie aan met Le Creuset en Staub.

Ondernemer Mark Suurbier gaat de concurrentie aan met Le Creuset en Staub.

BEELD WERKT

Breda - In de voedselindustrie is duurzaamheid hot. Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt en hoe het is gemaakt. In de non-food speelt dit nog nauwelijks een rol. Tot verbazing van kookliefhebber en Combekk-oprichter Mark Suurbier. „Mensen kopen bewust biologisch vlees, maar bereiden het vervolgens in een pan waarvan ze niet weten waar en hoe die is geproduceerd.”

Ondernemer Mark Suurbier gaat de concurrentie aan met Le Creuset en Staub.

Ondernemer Mark Suurbier gaat de concurrentie aan met Le Creuset en Staub.

BEELD WERKT

Voor Suurbier zijn eigen pannenmerk begon was hij werkzaam als exportmanager bij fabrikant Princess. In die rol bezocht hij diverse fabrieken in met name China. Daar zag hij dat duurzaamheid geen rol speelde in het productieproces. Met de gietijzeren pannen van Combekk pakt hij het anders uit. Ze worden gemaakt van honderd procent gerecycled materiaal.

Achterhoek

De eerste serie is gemaakt van oude trainrails. „Die kopen we op bij een oud ijzerhandel. Een gieterij in de Achterhoek smelt de rails om en giet en emailleert de pannen. Vroeger waren er in die streek veel pannengieterijen. Met ons bedrijf blazen we het ambacht nieuw leven in.”

Later dit jaar verschijnt in samenwerking met restaurant De Librije, dat gevestigd is in een voormalige gevangenis, de Prison-editie. Hiervoor worden oude celdeuren omgesmolten. Suurbier: „Daarna volgt de bike-editie, waarvoor we oude fietsen zullen omsmelten, een lastig karwei want lang niet alle onderdelen zijn daarvoor geschikt.”

Bike-editie

De ondernemer heeft hoge verwachtingen van deze bike-editie, omdat de fiets, net als de gietijzeren pan, typisch Nederlands is. „In het buitenland is de Dutch oven een begrip. Veel Nederlanders weten niet dat dit staat voor een gietijzeren braadpan. De Franse termen casserole en cocotte zijn hier bekender.”

De twee grootste en bekendste fabrikanten van gietijzeren braadpannen, Le Creuset en Staub, komen dan ook uit Frankrijk. In vergelijking met deze twee is Combekk een heel klein merk. Binnen enkele jaren hoopt Suurbier hier verandering in te brengen. „Vooral op de Amerikaanse markt groeien we sterk. Onze pannen zijn pas 2,5 jaar op de markt. De eerste twee jaar was Nederland de grootste markt, nu al Amerika.”

Uitdaging

Een grote uitdaging voor Suurbier is het vinden van de juiste distributeur. „Die moet de winkelier het verhaal achter onze pannen vertellen zodat consumenten weten waarom ze voor een Combekk moeten kiezen en niet voor een Le Creuset of Staub.” Ook de ingebouwde thermometer in de pannen kan daarbij doorslaggevend van. „Voor mensen die altijd aluminium pannen gebruiken, kan koken in gietijzer een hele overstap zijn. Het duurt langer voor de pan op temperatuur is, maar de warmte blijft veel langer hangen.”

Met de slogan ‘Dutch oven from Holland’ brengt Suurbier de pannen in het buitenland aan de man. „We realiseren het ons niet altijd, maar Holland is in het buitenland een heel sterk merk. Daarnaast is duurzaamheid in steeds meer landen in de wereld een belangrijk thema.” Al zijn er ook uitzonderingen. „Tijdens onze eerste beurs in China vertelden we trots dat al onze producten van gerecycled materiaal zijn gemaakt. Het antwoord was: ‘Ieuw, waarom? Je kunt toch ook nieuwe materialen gebruiken.’ In China benadrukken we om die reden ‘made in Holland’ iets meer dan het duurzame aspect.”